2 min ■ Blog ■ 8 januari 2016
Als chefs de keuze hebben, maken ze het liefst alles vers. Omdat ze verliefd zijn op hun vak en vanwege de schoonheid van de producten waarmee ze werken. Soepen, sauzen, fonds en marinades. Van oudsher weerklinkt daarin de passie en trots van de chef. Toch is het in de moderne restaurantkeuken bijna onvermijdelijk om met een bepaalde mate van convenience te werken: tijd is een steeds schaarser goed. Nu zelfs sterrenchefs zich bemoeien met de ontwikkeling van convenience producten, ontdekken steeds meer keukens het gemak van een goede basis.
In het verleden waren convenience producten eerder stoorzender dan een versterker van smaak en kwaliteit. Bremzoute poeders met weinig smaak voegden eigenlijk weinig toe aan een gerecht. Daar is de afgelopen jaren veel in veranderd. ‘Natte’ fonds, bouillons, marinades, dressings en geconcentreerde kruidenpasta's worden tegenwoordig net zo ambachtelijk gemaakt als in menig restaurantkeuken, maar dan op een veel grotere schaal. En die ontwikkeling vindt plaats in samenwerking met de gebruikers. Topchefs denken, proeven en koken mee tot ze het perfecte recept voor een pure smaak vinden.
Door die kwaliteitsslag is convenience geen taboe meer in de gastronomie. Veel chefs omarmen convenience omdat het ze de vrijheid biedt om met hun gerechten de diepte in te duiken in plaats van veel energie te verliezen aan het voortdurend bewaken van de basis. Zij kunnen daardoor focussen op dat waar zij als keukenprofessional echt waarde toevoegen: de liefde, creativiteit en kunde waarmee alle ingrediënten worden verwerkt en geserveerd.
Het Knorr Professional assortiment van Unilever bestaat uit kwalitatieve, culinaire basisingrediënten met de smaak en kwaliteit van ‘huisgemaakt’. Speciaal ontwikkeld voor en door veeleisende chefs.
Shop de producten van Knorr Professional »
Foodyard redactie
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken