Volgende session: Foodyard Market 2024

10 tips voor een succesvolle menukaart

3 min ■ Blog ■ 10 januari 2020

10 tips voor een succesvolle menukaart

De menukaart is een van de belangrijkste tools voor het verkopen van gerechten. Bovendien draagt een goede menukaart bij aan een hogere gasttevredenheid. Het loont dan ook de moeite om eens kritisch naar je kaart te kijken, want met een paar kleine slimmigheden haal je al veel meer uit je menu. Tien tips voor het optimaliseren van je menukaart.

1. Houd het overzichtelijk

Het is belangrijk dat de gast alle menu-items tegelijk kan zien. Gebruik bij voorkeur één A4, of maximaal een drieluik. Gasten besteden gemiddeld 109 seconden aan het bekijken van de menukaart. Kunnen ze jouw hele menu niet binnen die tijd lezen? Dan is inkorten het devies. De vuistregel voor een uitgebalanceerde menukaart is: tien voorgerechten, tien hoofdgerechten en zes desserts.

2. Kies voor aantrekkelijke benamingen

Hoe aantrekkelijk een gerecht wordt gevonden, begint al met de beschrijving op de menukaart. Woorden die de zintuigen stimuleren, zijn bijvoorbeeld ‘romig’, ‘aromatisch’, ‘gekleurd’ of ‘krokant’. Ook zal de interesse van de gast sneller gewekt worden bij een iets gedetailleerdere beschrijving van het gerecht. Zeg nou zelf: ‘pasta carbonara’ klinkt toch nét iets minder aantrekkelijk dan ‘romige pasta met krokante spekjes en champignons’.

3. Laat eurotekens achterwege

Een euroteken bij het bedrag zorgt ervoor dat gasten gerechten (onbewust) als duurder ervaren. Gebruik daarom alleen cijfers om de prijs aan te geven en laat het euroteken en het woord 'euro' achterwege.

4. Kies het juiste lettertype

Het klinkt vanzelfsprekend, maar kies voor een leesbaar lettertype! Een sierlijk lettertype kan nog zo creatief ogen, maar als de gast daardoor moeite heeft om de woorden te ontcijferen, streeft dit zijn doel natuurlijk voorbij. Ook de lettergrootte is van belang. Geef de naam van een gerecht een grotere lettergrootte dan de omschrijving. Dit geeft overzicht en zorgt dat gasten de kaart eenvoudig kunnen scannen.

5. Adviseer je gasten

Gasten laten zich graag adviseren door de chef. Plaats prominent de 'chef's choice' op menukaart of krijtbord, of biedt een verrassingsmenu, waarbij de gast alleen hoeft aan te geven wat hij niet lekker vindt. Laat de sommelier er passende wijnen bij serveren.

6. Bied een gratis welkomsthapje aan

Je maakt een goede eerste indruk met een gratis hapje bij binnenkomst, zoals een klein broodmandje met dips. Het vermelden van een broodmandje op de menukaart kan karig overkomen, kies dan liever voor een iets uitgebreider broodplateau.

7. Ga voor een slimme indeling

Op een menu van twee pagina’s zullen de meeste gasten als eerst net boven het midden van de rechterpagina kijken. Vervolgens kijken ze naar de eerste en laatste menu items. Plaats op deze plekken de gerechten met de meeste marge, want daarvan wil je er het meest verkopen.

8. Toon de allergenen

De acht meest voorkomende allergenen zijn noten, pinda, melk, tarwe, eieren, vis, schaaldieren en soja. Gasten kunnen het waarderen als bij een gerecht wordt vermeld of en welke allergenen het bevat. Het komt gastvrij over.

9. Kies voor een losse dessertkaart

Plaats de desserts niet op het hoofdmenu met voor- en hoofdgerechten. Een verlangen naar een specifiek dessert kan ervoor zorgen dat de gast geen voorgerecht bestelt. Laat gasten pas na het hoofdgerecht een aparte dessertkaart zien, dan is de kans groter dat er na de eerste en tweede, nog een derde gang besteld wordt.

10. Wees origineel

Originaliteit loont altijd, ook op je menukaart. Bedenk iets leuks waar je gasten het de volgende dag nog over hebben, bijvoorbeeld een originele benaming van de gerechten.  Belangrijk is wel dat je hierin blijft vasthouden aan je eigen identiteit, want de menukaart moet natuurlijk wel aansluiten bij het grotere geheel.

Wil je naast het optimaliseren van je menukaart meer inspiratie om je gasttevredenheid te verhogen? Lees meer »

Bronnen: Thrillist.com, Theforkmanager.com, Horecards.nl


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community