​  3 weken gedwongen sluiten: tips wat nu te doen?

​ 3 weken gedwongen sluiten: tips wat nu te doen?

Geplaatst op 18 maart 2020

De gedwongen sluiting van de horeca t/m 6 april heeft enorme impact op jouw onderneming, maar toch zien we in deze crisis dat horecaondernemers ook bijzonder veerkrachtig zijn. De één richt zich plots vol op bezorgen en afhalen, terwijl de ander besluit de zaak nu grondig schoon te maken en op te knappen. En er is nog veel meer mogelijk! Zeven tips om de tijd nu, ondanks alles, zo efficiënt mogelijk te besteden.

1. Schoonmaken, opknappen of verbouwen

Zoals gezegd: een veelvoorkomende besteding van deze gedwongen sluiting, is de zaak een opknapbeurt geven. Dit kan variëren van een stevige voorjaarsschoonmaak tot een serieuze verbouwing. Zeker een verbouwing is normaal gesproken een klus die je goed tussendoor moet plannen en dat kan de nodige stress opleveren, dus wat dat betreft zou je hiermee efficiënt gebruik kunnen maken van de situatie. Nadeel is wel dat, zeker grotere klussen, een investering vereisen die je op dit moment liever niet wil of kan doen. Mocht je het om die reden wat minder rigoureus aanpakken, dan is het in ieder geval goed om te weten dat je voor werkzaamheden zoals schoonmaken of een opknapbeurt van het interieur je op dit moment je huidige medewerkers mag inzetten. In dit artikel leggen we uit hoe dat juridisch zit (punt 6).

2. Fermenteren

Fermenteren wordt een steeds populairdere bereidingsmethode en in deze crisistijd zou deze methoden ook weleens kunnen helpen om je overgebleven ingrediënten langer houdbaar te maken. De techniek van fermenteren kost even wat tijd, maar hé, voldoende tijd hebben is op dit moment niet het grootste probleem. Producten zoals kool, peulvruchten, citrusvruchten en zelfs zuivel lenen zich uitstekend om te fermenteren. Met deze 3 recepten kun je meteen aan de slag »

3. Start met een moestuin

Had je stiekem altijd al de wens om je gasten te verwennen met producten uit je eigen moestuin, maar kwam het daar wegens tijdgebrek nooit van? Dit is hét moment. Het begin van het voorjaar is de ideale tijd om te starten met een moestuin, er kan dan volop gezaaid worden. Dus, mocht een moestuin (of – iets toegankelijker – een kruidentuin) een lang gekoesterde wens van je zijn, dan zouden wij zeggen: let’s go.

4. Vernieuw de menukaart

Het bedenken van een nieuwe kaart moet normaal gesproken tussen de bedrijven door gebeuren. Dat kan er toe hebben geleid dat je veganistische en duurzame opties tot nu toe voor je uitschoof (want: te ingewikkeld en te tijdrovend). Nu heb je voldoende tijd om in alle rust inspiratie te zoeken voor een nieuwe kaart en te experimenteren met (vegan) gerechten. Met deze 10 tips maak jij een succesvolle menukaart »

5. School je werknemers bij

Heeft jouw afwasser al een poosje de ambitie om aan z’n barista-skills te werken? En zou je bedienend personeel wel wat meer wijnkennis kunnen gebruiken? Dit is een ideaal moment om je werknemers bij te scholen. En dat kan al heel eenvoudig: zo zijn op YouTube talloze tutorials te vinden waarmee je de basis van een vak al snel te pakken hebt. Een andere oplossing is om je personeel onderling te vragen elkaar kennis en vaardigheden bij te spijkeren. Want het coronavirus bewijst ook maar weer dat iedereen plotseling ziek kan worden. En in zo’n situatie is het ideaal als jouw personeel uitvallende vaardigheden onderling kan opvangen.   

6. Zet social media in

Social media zijn een perfecte manier om je gasten ook nu bij je zaak te blijven betrekken. Dat stelde ook Horeca Consultant Michiel van Noort gisteren in de Bidfood webinars: “Betrek je vaste klantenkring, zeker via social media, bij de situatie waarin jouw bedrijf op dit moment verkeert.” Is social media bij jou nog een onderschoven kindje? Grijp deze tijd dan aan om je hier extra in te verdiepen, ga bijvoorbeeld aan de slag met deze tips voor social media voor horecaondernemers »

7. Plan content vooruit

Voortbordurend op het vorige punt: voor social media zijn pakkende teksten en mooie foto’s essentieel. Ook daarvoor heb je nu volop tijd. Zet de gerechten van die nieuwe kaart op de foto, schrijf de teksten voor wat algemenere social posts nu alvast vooruit of zet alvast een social media-campagne klaar voor als je straks weer opengaat en gasten hun cadeaubonnen kunnen gaan verzilveren. Wanneer jouw zaak dan straks weer open mag, staat bij jou alles klaar om er op social media vol voor te gaan en zoveel mogelijk betrokkenheid vanuit je fans te genereren. 

De meeste van deze tips leveren helaas niet meteen inkomsten op. Wil je toch cashflow realiseren? Lees hoe je meteen aan de slag kunt met cadeaubonnen »

Deze blogs vind je misschien ook interessant