Reserveer nu: Foodyard Magazine 'best of 2018' in print

Meld je nu aan en claim jouw gratis exemplaar van het special issue van Foodyard Magazine. Een exclusieve uitgave, gevuld met de trends van 2018 die volgend jaar nog meer betekenis krijgen.

Reserveer nu
Reserveer nu: Foodyard Magazine 'best of 2018' in print
4 tips voor het effectief trainen van je personeel

4 tips voor het effectief trainen van je personeel

Geplaatst op 7 augustus 2018

Als horeca-ondernemer weet je dat er niets zo belangrijk is als een betrokken en enthousiast team. Het concept, de inrichting en het menu zijn voor gasten misschien de reden om jouw zaak binnen te lopen, maar uiteindelijk bepaalt de manier waarop gasten worden ontvangen of ze later nog eens terug zullen keren. Ontzettend belangrijk dus dat je team elke dag opnieuw op scherp staat. Mariëlle Willems, partner en trainer bij Letsgoactive, deelt 4 praktische tips om je medewerkers dagelijks te trainen en de gastbeleving in je zaak te optimaliseren.

1. Duidelijke doelen

Een succesvol horecaconcept begint met het stellen van duidelijke doelen. Voordat jij je personeel kunt trainen is het belangrijk om zelf heel duidelijk voor ogen te hebben wat je met je zaak wil uitstralen, hoe je jouw gasten benadert en welke sfeer je wil creëren. Pas wanneer deze doelen voor jezelf helder zijn, kun ze ook overbrengen aan je personeel of – nog een stap terug – zelfs al personeel selecteren waarvan je ziet dat ze potentie hebben om aan deze doelen bij te dragen.

2. Investeer in inwerken 

Inwerken kost tijd en daarmee ook geld, maar dit is de investering méér dan waard. Zorg dat medewerkers snel over de basiskennis beschikken en breid de kennis vanaf daar uit. Op deze manier voorkom je dat je ‘achteraf gaat inwerken’, dus dat je medewerkers constant terug moet fluiten op het moment dat er is misgaat. Dat is niet alleen tijdrovend, maar ook niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van je personeel.

3. Ask, don't tell

Geef zelf het goede voorbeeld door je medewerkers te laten zien hoe jij te werk gaat, bijvoorbeeld als je een nieuw gerecht aanprijst. Bovendien werkt het goed om personeel zelf na te laten denken over bepaalde situaties. Wanneer het medewerkers simpelweg wordt verteld, blijft de informatie zelden hangen. Door vragen te stellen gaan medewerkers zelf op zoek naar antwoorden; op die manier blijft kennis veel langer hangen.

4. De kracht van herhaling

Wanneer de basiskennis van je personeel op orde is, is het van belang om regelmatig terug te komen op de punten die belangrijk zijn. Daarvoor is de 5 minuten-training van Letsgoactive uitermate geschikt. Door elke dag te focussen op één of twee belangrijke verbeterpunten, houd je je personeel scherp en betrokken én zorg je dat hun kennis up-to-date blijft.  

Wil je weten hoe je jouw personeel dagelijks een effectieve training van slechts vijf minuten geeft? Meld je aan voor de Foodyard Academy »

Deze blogs vind je misschien ook interessant