Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

4x social media voor horecaondernemers

2 min ■ Blog ■ 14 april 2020

4x social media voor horecaondernemers

Volgens Mike Zandbergen van The Social Game kun je als horecaondernemer tegenwoordig niet meer zonder social media. Deze weken van gedwongen sluiting zijn een ideaal moment om eens na te denken over een slimme strategie voor social media voor jouw zaak. Met deze tips bouw je aan een succesvolle social media strategie voor jouw horecaonderneming. 

1. Bedenk een passende strategie

Een succesvol social media imperium bouw je niet in één dag, daar gaat een doordacht plan aan vooraf en is een slimme strategie voor nodig. In de horeca loont het vooral om je op de beleving van de consument te richten. Niet elke post of elke campagne hoeft sales-gerelateerd te zijn, het gaat vooral om het uitdragen van de sfeer van jouw zaak. Bepaal welk verhaal je met jouw zaak wil vertellen: aan de hand daarvan kies je een passende stijl voor je foto’s en een aansluitende tone of voice.

2. Creëer interactie

Het aangaan van interactie is essentieel om gasten uiteindelijk aan je te binden. Zorg dat (potentiële) gasten op jouw social media kanalen niet alleen terecht kunnen om sfeer te proeven van je zaak, maar dat ze ook je kaart kunnen bekijken, een tafel kunnen reserveren en hun vragen over het menu beantwoord krijgen. Zie jouw social media echt als dé plek waar de eerste ontmoeting tussen jou en je (potentiële) gasten plaatsvindt.  

3. Ken je doelgroep

Wees je als ondernemer bewust van hoe je doelgroep eruitziet en pas je strategie daarop aan. Kijk bijvoorbeeld wat er al over jouw zaak wordt geschreven op social media en hoe je hierop kunt inspelen. Pas daarnaast je tone of voice aan op je publiek en kies voor een passende stijl voor je fotografie en vormgeving.

4. Wees origineel én reëel

‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ gaat niet op voor het gebruik van social media. Originaliteit loont. Wees geen copycat, maar bedenk een onderscheidende strategie. Overdrijf het niet: een té mooi beeld op social media kan ervoor zorgen dat je valse verwachtingen schept. Wees dus origineel én reëel. Je wilt immers niet dat je zaak in het echt tegenvalt.

Meer lezen over het inzetten van social media voor jouw horecaonderneming? Lees het artikel in Foodyard magazine #4 »



Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken