Volgende session: Foodyard Market 2024

Bijverkopen: 9 praktische tips

3 min ■ Blog ■ 13 juli 2021

Bijverkopen: 9 praktische tips

Bijverkoop is een bewezen effectieve manier om extra omzet te genereren – en dat kunnen we op dit moment allemaal wel gebruiken. Bijverkoop hoeft op jouw gasten helemaal niet over te komen als agressieve verkooptactiek. Sterker nog: goed uitgevoerde bijverkoop wordt vaak gezien als prettige en attente service. Moeilijk? Niet met deze praktische tips.

1. Suggesties doen

Wanneer jouw personeel het belang van bijverkoop begrijpt, kunnen zij daarop inspelen door gasten suggesties te doen. Dit kan bijvoorbeeld door een vijfgangenmenu aan te bieden in plaats van het standaard driegangenmenu. Of door structureel passende dranken bij gerechten te suggereren. Ook bij delivery is dat mogelijk: wijs je gasten bij een telefonische bestelling op extra mogelijkheden of passende bijgerechten of bied op je bestelsite aantrekkelijke combi-deals van een maaltijd mét drankje.

2. Show them what you've got

Vermeld wat je te bieden hebt. Laat op je menukaart of bestelsite weten welke arrangementen je biedt en wat de mogelijkheden zijn. Misschien komen gasten nu bij jou terecht voor een snelle avondmaaltijd, maar valt hun oog op de weekendbrunch die ook op de kaart staat. Grote kans dat ze die onthouden en over een paar weken nog eens bij je bestellen.

3. Maak van je restaurant een winkel

Omzet verhogen hoeft niet alleen aan tafel. Bied gasten de mogelijkheid aan om ook producten voor thuis te kopen, zoals je eigen chutney of de wijnen die je schenkt.

4. Zien eten, doet eten 

Bijverkoop gebeurt niet alleen door praten. Zien eten, doet ook eten. Wanneer je bij de ene gast een gerecht of drankje serveert dat er dusdanig spectaculair uitziet dat andere gasten er ook naar gaan vragen, zit je op het goede spoor. Dit werkt niet alleen zo in het restaurant, maar ook social media leent zich hier perfect voor. Vind dus een manier dat gasten getriggerd worden om hun (bezorg)gerechten op social media delen, bijvoorbeeld door ze bijzonder Instagrammable te maken óf door er een wedstrijd aan te koppelen.

5. Bijverkopen doe je samen

Je kun het personeel uitdagen om zoveel mogelijk combinaties, zoals koffie en appeltaart of gerechten met een passende fles wijn, te verkopen. Hier kan je zelfs een beloning aan koppelen. Zo maak je de medewerkers extra attent op het belang van bijverkoop en het versterkt de motivatie en het teamgevoel. Bijverkoop doe je tenslotte samen.

6. Geen doel op zich

Bijverkoop zou geen doel op zich moeten zijn. De gast wil lekker eten en in de toekomst met plezier terug komen naar jouw restaurant. Elk product of elke gang waarbij je iets extra's verkoopt is mooi meegenomen.

7. Eenvoudige vragen

Stel jouw gasten eenvoudige vragen. Vraag ’s morgens bijvoorbeeld of gasten die een cappuccino bestellen, daar ook nog iets lekkers bij lusten. Jouw gasten hadden misschien nog geen honger, maar door erover te beginnen gaan ze hier wel over nadenken.

8. Een goed verhaal verkoopt

Kies voor producten en leveranciers waar je vol enthousiasme over kunt vertellen, vooral lokale producten lenen zich hier goed voor. Enthousiasme werkt aanstekelijk en bovendien geeft een goed verhaal jouw gasten een extra reden om een duurder gerecht te bestellen.

9. Maak het persoonlijk 

Wees attent en alert. Blijf onder alle omstandigheden proactief. Probeer er bij een telefonische bestelling snel achter te komen of je een gast tijdens het restaurantbezoek misschien nog met iets extra’s kan blij maken. Service wordt altijd gewaardeerd en zorgt ervoor dat een gast later nog eens bij je zal terugkeren.

Weten wat de tips van vakgenoten zijn om meer bijverkoop te genereren? Bekijk het in onze Foodyard Community »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community