Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Blurring: winkelen in restaurants

1 min ■ Blog ■ 11 januari 2016

Blurring: winkelen in restaurants

De term blurring staat voor het vervagen van grenzen, in dit geval tussen retail en horeca. In Engeland struikelt al u op elke straathoek over dit fenomeen. Nederland gaat zeker volgen. Wat betekent dit en waar liggen de kansen? Wij gaan op zoek naar antwoorden op de Horecava.

Retail + horeca = winst

Eigenlijk doen de grote spelers het al jaren. Warenhuizen als De Bijenkorf en Hema hebben stuk voor stuk een eigen horecagelegenheid. Van shoppen krijgt men immers honger, en je winkelend publiek zien vertrekken om elders de honger te stillen is een gemiste kans

Traiteur annex lunchroom

Nieuw is dat nu ook steeds meer kleine ondernemers de kansen zien die blurring biedt. Urban Chef in Arnhem is er zo een: een traiteur die de lekkerste producten verkoopt, maar waar u ook kunt aanschuiven voor een kop koffie en een heerlijk vers belegd broodje. Retail en horeca komen samen.

In praktijk

Deli XL laat tijdens de Horecava zien hoe iedere horecaondernemer kan beginnen een stukje retail toe te voegen. Staat uw zaak bekend om die lekkere huisgebakken broodjes of een bijzondere wijn? U kunt uw omzet verhogen door deze producten aan uw gasten te verkopen. Zo genieten ze thuis ook een beetje van de sfeer en smaak van uw zaak. En als de broodjes op zijn en de laatste druppel wijn is gedronken, is de kans groot dat uw gast snel weer voor de deur staat. Zo kan een stukje retail in uw zaak ook tot meer terugkerend bezoek leiden.


Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community