Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

De horeca opnieuw uitgevonden: zo blijf je van waarde

3 min ■ Blog ■ 1 oktober 2020

De horeca opnieuw uitgevonden: zo blijf je van waarde

Mensen die samenkomen, die dicht bij elkaar staan of zitten en met een grote groep zorgeloos genieten van een heerlijke maaltijd. Dat was de horeca in het tijdperk vóór corona. Met de komst van het coronavirus is al het bovenstaande niet meer vanzelfsprekend en daarmee is de horeca in het hart geraakt. Hoe zorg je dat nu en in de toekomst toch van waarde blijft voor je gasten? Wouter Verkerk sprak hierover in het Foodyard Amsterdam. Wij praten je bij over de highlights uit zijn verhaal.

Wat, hoe en wie

In de horeca draait het in de kern om drie pijlers. Namelijk: Wat? Hoe? En wie? Bij de ‘wat’ gaat het om datgene dat je aanbiedt. Voor een restaurant zijn dat dus puur de gerechten, voor een café de dranken en bij een hotel de mogelijkheid om er te kunnen overnachten. Bij de ‘hoe’ komt vervolgens de ervaring kijken, dit is als het ware het moodboard van jouw zaak. Wat is het concept van jouw onderneming? Voor welke kleuren heb je in je interieur gekozen? En hoe is de sfeer in je zaak? Tot slot is er de ‘wie’, daar gaat het om de medewerkers en de service. Hoe is de gastvrijheid in jouw zaak? In welke mate wordt er service verleend?

Uitstekende service

Wanneer je nadenkt over de toegevoegde waarde van de horeca, kom je er al snel op uit, dat dat ‘m voor gasten niet direct in de ‘wat’ zit. Als het ze puur en alleen om de biefstuk of het kopje koffie zou gaan, dan kan dat ook in de supermarkt worden gekocht en thuis bereid worden. De meerwaarde van de horeca zit ‘m dus met name in de ‘hoe’ en de ‘wie’. En misschien nog wel het meest in de ‘wie’. Want is voor gasten vaak niet de uitstekende service een reden om terug te komen naar een restaurant?

Maak iets leuks van de registratie

Hoewel alle coronamaatregelen het werk in de horeca absoluut uitdagender maken, hoeft het geen reden te zijn om concessies te doen op de ‘hoe’ en de ‘wie’ in jouw zaak. Hoe heb jij het registratieproces van je gasten bijvoorbeeld geregeld? Ligt er een stapel formuliertjes en is het een kwestie van ‘zoek het zelf maar uit’? Of heb je er een feestje van gemaakt, door er met een mooi registratiekaartje meteen een loterij aan te koppelen, bijvoorbeeld dat onder alle geregistreerde gasten een gratis diner voor twee wordt verloot? Daarmee kun je het verschil maken. 

Focus op jouw meerwaarde

We gaan in de horeca steeds meer naar een systeem waar diensten worden verkocht, in plaats van puur en alleen de gerechten. In Azië bestaan al bestelapps waarin je voorrang kunt kopen. Wil je als gast je gerecht gegarandeerd in tien minuten op tafel? Dat kan, maar het kost iets meer. In deze tijden kunnen we aan dat systeem een voorbeeld nemen. Wat je nu vooral niet moet doen, is goedkoper worden. Focus juist op de waarde die jij als horecazaak toevoegt, focus op de ‘hoe’ en de ‘wat’. Blijf, hoe uitdagend het met alle maatregelen ook kan zijn, optimale service verlenen aan je gasten. Dan zullen ze zeker terug blijven komen, óók in tijden van corona.


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community