Ondernemers

Dé trends uit het Horecava InnovationLAB


Wie deze week de Horecava bezoekt, merkt dat er meer dan ooit aandacht is voor de toekomst. In een snel veranderende wereld, veranderen gasten mee. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar rap op en trends komen en gaan steeds sneller. De horecaondernemer moet daarin mee om relevant te blijven, een uitdaging die steeds groter wordt. We werpen licht op drie thema’s die we in het Horecava InnovationLAB tegenkomen: circulariteit, technologie en third places.

Circulariteit

Er is steeds meer aandacht voor duurzaam ondernemen in de horeca. Eerder schreven we daarom al over circulaire concepten in de horeca. Ook op de Horecava is er volop aandacht voor dergelijke, duurzame concepten. Neem bijvoorbeeld Stonepaper, een bedrijf dat papier maakt van steen in plaats van houtpulp. Daar is veel minder water bij nodig, waardoor het productieproces is een stuk milieuvriendelijker is dan het traditionele productieproces. Bovendien hoeft er geen boom voor gekapt te worden.

Op het ‘Van bron tot bord’ paviljoen van Bidfood kom je alles te weten over ‘future farming’. Hier wordt het belang van meer samenwerking tussen boer en chef onderstreept. In het hoge segment werken veel chefs al met producten van boeren en telers uit eigen streek. Een trend die het middensegment nog maar mondjesmaat overneemt. Dit terwijl werken met lokale producten veel voordelen kent. Zo legt voedsel dat lokaal geproduceerd en geconsumeerd wordt geen onnodige kilometers af, wat beter is voor het milieu. Bovendien kun je met lokaal geteelde producten inspelen op het karakter van de streek en de smaak van het seizoen.

Ook gezien: het wormenhotel waarin wormen voedselresten composteren, paddenstoelen die op koffiedik worden gekweekt en de granola gemaakt van bierbostel bij restaurant Instock.

Technologie

In de toekomst krijg je als horecaondernemer te maken met gasten die andere keuzes maken en nieuwe wensen hebben. Geen wonder dus dat er dit jaar opvallend veel stands op de Horecava staan die gericht zijn op het ontwikkelen van slimme technieken die het werk in de keuken en op de horecavloer vereenvoudigen. Denk aan tools waarin recepturen en menucalculatie gekoppeld zijn om marges te bewaken, online personeelsplanning en mobiele kassasystemen op tablets.

Nu de horeca kampt met een tekort aan professionele krachten, kan techniek taken makkelijker maken of zelfs overnemen. Dat geeft personeel de ruimte om zich te richten op wat belangrijk is: mooie gerechten en tevreden gasten.

Third places

De gehaaste consument is altijd onderweg, en verblijft tussendoor op verschillende plaatsen. Naast de eigen woning (first place) en de werkplek (second place) vormen deze zogenaamde third places een plek waar tussen de bedrijven door ontspannen of gewerkt kan worden. Op de third places ontstaat nieuwe horeca, die net zo flexibel is als de consument. Arla laat dat zien met een ‘all day breakfast’ bar, waar gasten de hele dag kunnen genieten van een ontbijtje van skyr en granola. Wie zijn zaak tot third place wil maken doet er goed aan te bedenken wat zijn gasten beweegt. Zit je op een handige route voor een korte stop met koffie en een tussendoortje, of komen jouw gasten gebruik maken van de wifi om rustig een uurtje te werken? Pas daar je aanbod op aan.

Het bezoeken waard op de Horecava

Ook deze stands en bezienswaardigheden willen we je niet onthouden:

  • De liquid bar is een cabine waarin alcoholische dranken worden verneveld, zodat je in een mist van gin of sambuca staat. Dronken word je er niet van, maar een unieke ervaring is het zeker! Goed zoeken, de ingang ligt enigszins verborgen in het Bidfood paviljoen.



  • In het Bidfood paviljoen kun je in virtual reality op wereldreis. De tocht voert langs landen waar de leveranciers van Bidfood de mooiste producten vandaan halen. Wat je ziet mag ook meteen geproefd worden.
  • De Azijnbar is hot in Japan, maar in Nederland moeten we er nog even aan wennen. Hier ontdek je verschillende soorten azijn, en leer je hoe je dit veelzijdige product in kunt zetten in je eigen horecazaak. Als smaakmaker in gerechten, maar ook in cocktails en mixers. Echte liefhebbers drinken het puur.



  • The Chefsclub is een uniek fine dining pop-up restaurant, waar je voor relatief lage prijzen kan genieten van de gerechten van de nieuwe garde Nederlandse sterrenchefs. De chefs koken tijdens de Horecava iedere dag een lunch en diner. Op woensdag en donderdag kun je nog aanschuiven bij Dennis Huwae (restaurant Daalder en voorheen &Samhoud Places**), Rik Jansma (Basiliek*), Wouter Kik (De Kromme Watergang**) en Erik Tas (Bij Erik Bib Goermand en voorheen Parkheuvel**). Aanmelden kan via thechefsclub.nl, maar plaatsen zijn beperkt.

Marije Kuiper
Redacteur

Wat ligt er op je bord?

Liefst veel verse groenten, vooral aubergine vind ik heerlijk. Verder vaak gerechten uit de Aziatische keuken, voor een lekkere pad thai kun je me altijd wakker maken.

Wat zit er in je glas?

's Morgens koffie, en verder thee. Veel thee. Vooral kruiden- en verse muntthee zijn favoriet. En in het weekend een lekker speciaalbiertje.

Guilty food pleasure

Alles met chocolade, liefst puur.