Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Deze horecatrends mag je niet missen in 2018

3 min ■ Blog ■ 28 december 2017

Deze horecatrends mag je niet missen in 2018

2017 is bijna voorbij, tijd voor 2018! Wat wordt hip, en waar hebben je gasten behoefte aan in dit nieuwe jaar? We vroegen het Wouter Verkerk, trendwatcher en adviseur op het gebied van horeca en gastvrijheid.

Personeelstekort

Het tekort aan personeel in de horeca is een bekend probleem, dat ook in 2018 een uitdaging blijft. Steeds meer horecaondernemingen zullen in het nieuwe jaar op zoek gaan naar innovatieve manieren om met dit personeelstekort om te gaan. ‘’Steeds meer bedrijven zullen in 2018 ‘service a la carte’ gaan aanbieden’’, zegt Wouter. ‘’Dat houdt in dat er een bewuste keuze wordt gemaakt om wel of geen service aan te bieden. Zo ken ik bijvoorbeeld een ondernemer die zijn terras in tweeën heeft gesplitst. De ene helft is zelfbediening, maar de drankjes zijn goedkoop. Op de andere helft van het terras zijn de drankjes duurder, een cola kost daar zo 3,80 euro. Daar staat tegenover dat de bediening uitstekend is. De gast bepaalt zelf of hij zin heeft om meer te betalen voor goede service, of dat hij liever de goedkope optie heeft.’’

Moeite bij het vinden van voldoende personeel? De Bidfood Academy is de plek om aanstormend talent te laten leren, zodat u binnen afzienbare tijd een professionele kracht in uw keuken hebt staan.
Lees meer over Bidfood Academy »

Persoonlijke aandacht met behulp van big data

Verder zal 2018 in het teken staan van persoonlijk contact met gasten. ‘’Je ziet dat persoonlijke reviews steeds belangrijker worden. Horeca ondernemingen vinden het minder belangrijk om op de eerste plek te staan in een top 10 van beste restaurants, maar hechten meer waarde aan de persoonlijke reviews van gasten. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om af te gaan op beoordelingen van vrienden, dan op beoordelingen uit een restaurantgids. Ondernemingen moeten daarom extra moeite doen om het echt iedereen naar de zin te maken, omdat één slechte review van iemand die 1800 Facebook-vrienden heeft, al grote gevolgen kan hebben.’’

Om dit te bereiken spelen horecaondernemingen meer in op de persoonlijke behoeften van gasten. ‘’Zo ging ik laatst eten bij een restaurant waar gelijk het bestek werd omgedraaid toen ik ging zitten. Hadden ze onthouden dat ik linkshandig was. En ze wisten ook nog dat ik altijd bruisend water drink, dus hoefden ze dat ook niet meer te vragen.’’

Om deze persoonlijke aandacht mogelijk te maken wordt big data en technologie steeds belangrijker. ‘’Een goede database is belangrijk om gegevens op te slaan. Daarnaast moet je je reviews in de gaten houden, en goed kijken naar wat er op social media gezegd wordt over je bedrijf.’’

Eenvoudig grip houden op online reviews? De app van Qing helpt je daarbij.
Lees meer over Qing »

‘Van gieten naar genieten’

Mensen zijn gewend geraakt aan de verhoging van de minimumleeftjid voor het drinken van alcohol. Dit heeft een tweetal gevolgen voor de horeca, die zich in 2018 verder zullen ontwikkelen. Aan de ene kant zijn er de ouders, die tijdens een avondje uit met hun kinderen niet meer een hele fles wijn drinken. Het is immers een slecht voorbeeld. ‘’Er wordt minder gedronken, waardoor de kwaliteit steeds belangrijker wordt. Waar mensen eerst een fles van 14 euro bestelden, wordt nu vaak 1 kwalitatief glas wijn voor die prijs besteld. Ik noem dat ‘van gieten naar genieten!’’’

Daarnaast is er dankzij de verhoging van de minimum leeftijd voor het drinken van alcohol een grotere groep mensen die geen of weinig alcohol drinkt. Daardoor is er meer behoefte aan kwalitatief goede alcoholvrije dranken. Horecaondernemingen zullen het alcoholvrije assortiment in 2018 daarom uit gaan breiden, en meer innovatieve alcoholvrije dranken aan gaan bieden. Je komt in 2018 niet meer weg met een colaatje en een spa rood op de kaart, aldus Wouter.

De Midden-Oosterse keuken

De laatste trend die Wouter in 2018 veel verwacht te zien in de horeca zijn gerechten uit de Midden-Oosterse keuken, en dan vooral de Libanese keuken. ‘’Gerechten uit het Midden-Oosten zijn vaak relatief eenvoudig te bereiden. Bovendien vormen groenten vaak de basis van deze gerechten, wat dan weer handig is voor mensen met allergieën. Er zijn immers maar weinig mensen allergisch voor groenten. Daarnaast worden er in deze keuken vaak veel kleinere gerechtjes op tafel gezet, zodat de bediening minder heen en weer hoeft te lopen. Dat is dan weer erg handig als je te maken hebt met een personeelstekort!’’


Marije Kuiper
Marije Kuiper
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies