Dit zijn dé trends voor fastfood in 2020

Dit zijn dé trends voor fastfood in 2020

Geplaatst op 13 november 2019

De omzet in de fastservice blijft groeien, maar het is als ondernemer in deze branche wel zaak om slim in te spelen op alle trends en ontwikkelingen. Van vegan tot het verbod op plastic: om deze vijf ontwikkelingen in de wereld van fastfood kun je niet langer heen.   

1. De opmars van vegan

Vegan is een trend die in het hele horecalandschap niet meer valt te ontkennen, dus ook niet in fastfood. Niet alleen kleine vegan fastfood concepten maken een forse groei door (met de Vegan Junk Food Bar in Amsterdam als bekend voorbeeld), ook de grote fastfoodketens bieden tegenwoordig allemaal vega(n) producten aan in hun assortiment. Het mag duidelijk zijn: vegan is here to stay. Speel daar dus slim op in door ook producten toe te voegen aan je assortiment die voor vega(n) gasten aantrekkelijk zijn: van vegan kebab tot carrot hotdogs en plantaardige burgers. 


2. Meer eetmomenten per dag 

Dat de omzet in de fastservice blijft groeien, is natuurlijk goed nieuws, maar wees je er als ondernemer wel van bewust dat de manier waarop consumenten hun geld uitgeven, aan het veranderen is. Consumenten gaan vaker uit eten, maar geven per eetmoment gemiddeld minder uit. De nieuwe generatie gasten houdt zich minder vast aan de traditionele drie eetmomenten per dag, maar snackt er ook tussen die maaltijden door op los. Bied naast volwaardige gerechten dus ook voldoende producten aan die zich goed lenen als een kleine to-go snack tussendoor.

3. De revolutie van de bezorgmaaltijd

Consumenten verdelen hun besteding niet alleen anders over hun maaltijden, maar zijn bovendien ook steeds meer bereid om te betalen voor ontzorging en gemak. Daar liggen de kansen! De groei in delivery is nog steeds enorm. Mocht je nog geen bezorgmaaltijden aanbieden, dan zal het zeker lonen om dit toch te overwegen. Wees je er wel van bewust dat de online foodbranche om een andere strategie vraagt dan een fysieke zaak. Zie bezorging niet als bijzaak, maar bijna als een volwaardige, seperate internetonderneming. 

4. Bestelzuilen en voice comment ordering

Bij grote fastfood ketens in het buitenland worden bestellingen bijna alleen nog maar opgenomen via een bestelzuil en langzaamaan zien we deze zuilen ook in Nederland steeds vaker verschijnen. Het vergemakkelijkt het bestelproces voor de klant, helpt enorm lange rijen te verminderen en geeft klanten de kans om op hun gemak door het hele menu heen te bladeren. Experts voorspellen dat dit nog maar het begin is van de veranderingen in het bestelproces. Grote kans dat klanten de komende jaren ook via hun eigen telefoon hun bestelling kunnen plaatsen (waar en wanneer je maar wilt) en dat spraakbesturing hierin ook een steeds grote rol gaat spelen. 

5. Het plastic verbod

Het zat er al lange tijd aan te komen, maar in mei van dit jaar werd bekend dat er vanaf 2021 een Europees verbod komt op plastic wegwerpartikelen. Als er één branche is, waarvoor dit gevolgen gaat hebben, dan is het wel de fastservice. Als ondernemer zul je 2020 ongetwijfeld gaan gebruiken om duurzame alternatieven te zoeken voor disposables zoals plastic tasjes, zakjes, borden, bestek, rietjes én piepschuim bakjes en bekers. Verwerk de hogere prijs van de duurzame disposables in de productprijzen en wijs je gasten erop dat je met deze ontwikkeling bezig bent, dan zullen ze deze stap waarderen en er bereid zijn iets meer te betalen. 

Wil je slim inspelen op de laatste fastfood trends met authentieke en smaakvolle gerechten? Maak kennis met de slimme concepten van Bidfood »

Deze blogs vind je misschien ook interessant