Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

E-mailmarketing voor de horeca: 7 tips

4 min ■ Blog ■ 7 september 2020

E-mailmarketing voor de horeca: 7 tips

Een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief via e-mail kan een heel effectieve manier zijn om je gasten op de hoogte te houden van het reilen zeilen in jouw restaurant en ze zo beter aan je zaak te binden, maar je kan ze ook verleiden tot een nieuw bezoek of het doen van een herhaalbestelling van het bezorgmenu. Wil je aan de slag met het versturen van een nieuwsbrief of je huidige nieuwsbrief optimaliseren? Dascha Boonstra, E-mail Marketeer bij Bidfood, deelt 7 handige tips voor optimale e-mailmarketing in de horeca.

1. Verdiep je in de regels

Met de huidige wetgeving (AVG), is het niet meer toegestaan om zomaar alle e-mailadressen waarover je beschikt, te gaan mailen. De eerste stap wanneer je begint met e-mailmarketing, is dus het verdiepen in de regels. Wie mag je mailen? Hoe ga je om met alle persoonsgegevens? En hoe sla je deze gegevens op? Dat laatste is erg belangrijk: zorg dus dat je database helemaal in orde is voordat je begint met mailen. Ook goed om te weten: je bent wettelijk verplicht om een afmeldbutton in je nieuwsbrieven te plaatsen, zodat ontvangers zich ten alle tijden weer kunnen uitschrijven.

2. Weet wie je mailt

Zorg dat je je van tevoren goed in jouw doelgroep verdiept. Waar hebben jouw gasten behoefte aan? Op wat voor een soort nieuwsbrief zitten zij te wachten? En wat levert het hen op om jouw nieuwsbrief te lezen? Als je weet wie je mailt, kun je sneller en beter de inhoud van je nieuwsbrief bepalen. Manieren om je doelgroep te leren kennen, zijn bijvoorbeeld door een mini-onderzoekje of door je CRM-systeem aan je e-mailprogramma te koppelen.

3. Bepaal je doel

Net als dat je weet wie je doelgroep is, is het ook van belang om te weten wat je doel is met het versturen van je nieuwsbrieven. Wat wil je ermee bereiken? Wat wil je dat jouw (potentiële) gasten na het lezen van jouw nieuwsbrief weten? En wat wil je uitstralen? Wanneer dat doel eenmaal duidelijk is, kun je zorgen voor een passende invulling van je nieuwsbrief.

4. Zorg voor een goede weergave

Wanneer je e-mail eenmaal is opgemaakt, is het aan te raden om deze te testen op zowel desktop, tablet als mobiel. Niets is vervelender dan dat je er na het versturen van je mail achter komt dat deze niet goed wordt weergegeven of helemaal verspringt wanneer je deze op een andere apparaat opent. Daarnaast is het voor een optimale weergave belangrijk om mooie afbeeldingen te gebruiken, die je content versterken. Deze afbeeldingen moeten scherp zijn, maar niet te groot qua bestandsformaat, want een te groot bestand kan voor problemen zorgen bij het openen van de nieuwsbrief.

5. Kies een triggerende onderwerpsregel

Een nieuwsbrief staat of valt met een goede onderwerpsregel. Deze bepaalt namelijk of jouw klanten de nieuwsbrief openen of niet. Probeer je gasten daarom met één zin te triggeren, zodat ze nieuwsgierig worden naar de rest van de inhoud van de mail. Bijvoorbeeld: “Dit gerecht is vanaf deze week bij ons te bestellen”.

6. Meet je resultaten

Hoe heeft je nieuwsbrief gescoord? Hoeveel mensen hebben ‘m geopend en hoeveel hebben er doorgeklikt? Het is belangrijk om dat soort resultaten bij te houden. Op basis van deze cijfers kun je namelijk nagaan wat er wel en niet goed werkt onder jouw doelgroep. Heb je een recept meegenomen en leverde dat 25 procent van de totale kliks op? That’s good! Dan weet je dus dat jouw gasten het leuk vinden om dit te lezen en kun je dit vaker meenemen.

7. Testen, testen, testen

Elke E-mail Marketeer zal het beamen: testen is een van de belangrijkste dingen in ons vak. Test bijvoorbeeld uit op welke dag en welk tijdstip de nieuwsbrief het best geopend wordt en pas uiteindelijk het verzendmoment daarop aan. Ook kun je testen met verschillende soorten onderwerpsregels: werkt daarin een korte of lange zin het best? Andere zaken waarmee je kunt testen zijn: lange versus korte teksten of het wel of niet gebruiken van actiebuttons. Alleen door verschillende dingen te proberen, kom je uiteindelijk tot het beste resultaat voor jouw doelgroep. 

TIP! Wil je nieuwe mailadressen werven om zo de database te laten groeien? Voeg dan een inschrijfmogelijkheid toe aan het reserveringsformulier op jouw website. Laat hier vooral weten met welke frequentie ze de mail ontvangen en wat ze ervan kunnen verwachten. Bijvoorbeeld: Wekelijks onze nieuwsbrief ontvangen vol updates over het restaurant, acties en weetjes? Schrijf je in. 

In de rubriek Marketing Monday nemen we je maandelijks mee in de meest relevante marketing tips en tools voor de horeca. Lees hier alle artikelen uit deze rubriek »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken