Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

​Extra inkomsten genereren? Richt je op retail ​

3 min ■ Blog ■ 22 oktober 2020

​Extra inkomsten genereren? Richt je op retail ​

De ontwikkeling dat retail zich steeds meer richting horeca beweegt, kennen we al. Maar we zien, vooral tijdens en sinds de sluiting van de horeca, dat horecaondernemers zich andersom ook steeds meer gaan toeleggen op retail. Vooral richting de feestdagen kan het interessant voor je zijn om de mogelijkheden van retail eens te onderzoeken. Let wel op dat je een vergunning nodig hebt voor het verkopen van goederen - zowel offline als online - aan consumenten. Wil je aan de deur verkopen? Dan kan het zijn dat in jouw gemeente hiervoor een ventvergunning nodig is.

Retail?

Het gaat hier over de verkoop van producten en diensten aan consumenten. Onder retail vallen weer verschillende branches, zoals voedings- en genotsmiddelen en consumentenelektronica. De afgelopen jaren legden sommige horecaondernemers zich al toe op het verkopen van producten aan consumenten via bijvoorbeeld een webshop. Maar sinds de sluiting van de horeca zien we steeds meer initiatieven in deze richting. 

Verkoop van producten  

Juist in deze tijd willen consumenten de horeca steunen en horecaondernemers zijn op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten. Dit kan voor jou een mooie kans zijn om te onderzoeken wat je kan ondernemen op het gebied van het verkopen van producten. Denk hierbij goed aan jouw doelgroep: welke producten vinden ze mogelijk interessant? Maar ook aan jezelf en jouw zaak: welke producten passen hierbij? En denk ook na over waar je deze producten wil verkopen: online of op een fysieke locatie? Er zijn voors en tegens te verzinnen voor beide opties. Een belangrijke ontwikkeling om mee te nemen is dat de online aankopen de afgelopen maanden gestegen zijn en de verwachting is dat deze blijven stijgen. 

Initiatieven vanuit horecaondernemers 

Misschien kan je wat inspiratie gebruiken. Check de initiatieven van een aantal horecaondernemers hieronder. 

Interieur en slowjuices 

Eigenaresse Iris Zeilstra van Pluk Amsterdam heeft naast haar passie voor lekker en gezond eten een passie voor interieur en styling. Daarom verkoopt ze niet alleen food en drinks, maar ook bijvoorbeeld servies, decoratie en droogbloemen. Sinds 2016 heeft ze een webshop en sinds een aantal maanden verkoopt ze ook slowjuice sappen uit haar eigen Pluk Lab die je door heel Nederland kan laten bezorgen. 

Delicatessen en non-food 

Brut 172 verkoopt afhaalgerechten, maar daarnaast kan je in de 'delicatesse winkel' nu ook losse producten, servies en wijnglazen scoren. Zoals 1Limburg stelt: "Alles voor je eigen thuisrestaurant."

Restaurant De Colonie in Breda is gestart met een winkel: in de 'Soepermarkt' verkopen ze huisgemaakte producten als soep, stoofgerechten, jam en pindakaas. In de avonduren is de zaak ook geopend voor het afhalen van warme maaltijden. 

Koffiemokken en rompertjes 

Funky Salads (voorheen Down Town) in Nijmegen verkoopt naast salades, koffie-to-go en taartjes ook bedrukte rompertjes, koffiemokken en koffiebonen die ze ook in hun zaak gebruiken. 

Traiterie   

Vooral richting de feestdagen kan dit een gouden greep zijn. Restaurant Olivijn van Menno Post deed het al eerder: ze maakten van hun zaak een traiterie waar je als consument onder andere oesters en wijn kon kopen. 

Snoepwinkel 

De ondernemers van café Ome Tinus pakken het grondig aan: ze gingen van bruin café naar oud-Hollandse snoepwinkel. Zoals ze zelf zeggen op hun Facebook-pagina: “Help ons als horeca en haal de lekkerste oud hollandse snoep voor sinter-maarten, Sinterklaas en kerst bij ons!" 

Het verkopen van producten in deze tijd kan ook een manier zijn om in contact te blijven met jouw gasten. Waarom is het zo belangrijk om in contact te blijven en hoe pak je dat aan? Lees er alles over in dit artikel »

Kennis en inspiratie over deze ontwikkeling uitwisselen met vakgenoten? Dat kan via de Foodyard Community »


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community