Volgende session: Foodyard Market 2024

Gastvrijheid op 1,5 meter afstand: Wouter Verkerk geeft tips

3 min ■ Blog ■ 20 mei 2020

Gastvrijheid op 1,5 meter afstand: Wouter Verkerk geeft tips

Het is nu definitief: op 1 juni mag de horeca weer heropenen. Een vraag waar horecaondernemers nu volop mee bezig zijn, is: hoe bied ik binnen die 1,5 meter-maatregelen toch de service en gastvrijheid die de gasten van ons gewend waren? Trendwatcher en horeca-adviseur Wouter Verkerk geeft 5 tips voor optimale gastvrijheid mét 1,5 meter afstand.

1. Houd de regie

Gastvrijheid houdt in dat je je gasten helpt, dat je het ze zo gemakkelijk mogelijk maakt. Dat moet ook straks het uitgangspunt blijven. Ik werk samen met Ron Blaauw aan zijn concepten en daar hebben we bijvoorbeeld afgesproken om per tafel één gast te vragen om de bediening een beetje te helpen. We benoemen hem of haar tot ‘assistent-ober’ aan tafel. Dat gebeurt allemaal met een knipoog: diegene krijgt een korte briefing en een klein cadeautje. Deze persoon is dus eigenlijk de schakel tussen de bediening en de overige gasten aan tafel. Het is allemaal bedacht om het voor de gasten zo gemakkelijk en veilig mogelijk te maken.

2. Creëer de juiste verwachtingen

Het is belangrijk om straks van te voren goed aan je gasten uit te leggen wat de veranderingen zijn in jouw restaurant en ook wat je daarin van je gasten verwacht. In het hoogste segment zal de komende maanden niet heel veel veranderen, daar was altijd al veel ruimte en veel een-op-een-aandacht. De problemen zullen zich met name voordoen in een druk eetcafé, met slechts twee medewerkers in de bediening. Daar zal het nu misschien voor het grootste deel uitdraaien op zelfservice. Dan moet je je wel afvragen: wat kan ik nog wél leveren zodat het voor gasten toch interessant blijft om te komen? Je wordt eigenlijk gedwongen om helemaal terug te gaan naar de basis. Denk weer goed na over vragen als: wat is nou eigenlijk mijn concept? En hoe communiceer ik dat concept naar mijn gasten?

3. Blijf service leveren

Wat je volgens mij ten allen tijde moet voorkomen, is dat je met die 1,5 meter ineens geen service meer levert. Je kunt niet bij gasten aan tafel komen met de boodschap: ik mag niks meer doen, dus zet zelf de borden maar neer als u klaar bent. Dat is onzin. Zorg dat je aan tafel staat met een houding van: wij weten precies wat we doen, we staan hier helemaal achter en we gaan er een mooie avond voor u van maken. Dan blijft het voor gasten aantrekkelijk om bij jou te komen eten.

4. Leg de maatregelen naar je gasten uit

Blijf goed op de hoogte van welke regels er gelden en om welke reden dat zo is. Je zal daar zichtbaar op moeten controleren en dat moeten uitleggen aan je gasten. En ook al is het een beetje vervelend: je zult bij binnenkomst dat triagegesprek moeten voeren, het is simpelweg verplicht. Gasten zullen dat misschien óók een beetje ongemakkelijk vinden, maar ze merken wel meteen dat je de maatregelen serieus neemt. Wanneer je zo’n gesprek insteekt in de trant van: “We gaan u uiteraard verwennen vanavond, maar omdat we de maatregelen serieus nemen, zullen we eerste even dit gesprek moeten voeren”, laat je juist zien dat het eigenlijk een stukje service is dat je verleent.

5. Accepteer de veranderingen

De coronacrisis zal ongetwijfeld van blijvende van invloed zijn op de horeca, maar vergeet niet dat de horeca al zo’n 800 jaar elke dag blijvend verandert. Toen er pinmachines kwamen, waren mensen ook bang dat dat de charme van de horeca zou wegnemen en toen het rookverbod werd ingevoerd was die angst er óók. De horeca is een publieke functie die er altijd zal zijn en die altijd zal meebewegen met de maatschappij. Je kunt de huidige maatregelen dus wel onzin vinden, maar daar schiet je niets mee op. Zo’n houding werkt juist alleen maar averechts. We houden niet van boze mensen. Kijk maar naar politieke partijen; wanneer daar hommeles is, schieten die partijen meteen in de peilingen omlaag. Zo werkt het ook in de horeca: gasten houden niet van gezeur. Je bent ondernemer en dan heb je nu eenmaal met wetgeving te maken, daar heb je geen invloed op. Dus het heeft totaal geen zin om je daar druk over te maken.

Wil je meer tips? Samen met Gijsbregt Brouwer schreef Wouter Verkerk het boek Horeca na Corona. Hierin laten zij aan de hand van 30 trends, onderwerpen en bewegingen hun licht schijnen op de Horeca na Corona »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community