Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Goed personeel = het halve werk

3 min ■ Blog ■ 23 februari 2018

Goed personeel = het halve werk

Personeel kan je onderneming maken of breken. Daarom is het belangrijk om je team zorgvuldig samen te stellen, je medewerkers te motiveren en te blijven trainen op gastvriendelijkheid. Jeroen Beishuizen, freelance trainer bij Fan Factory, geeft praktische tips.

Eerlijkheid duurt het langst

“Zorg dat je bij een eerste kennismaking de juiste verwachtingen schept.” Bespreek niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen van het werken in jouw zaak. Spreek duidelijk uit wat voor houding je van je personeel verlangt. Zo verklein je de kans dat het in de praktijk gaat tegenvallen en mensen snel weer weg zijn.

Met de paplepel ingegoten

“Een échte ‘do’ bij het aannemen van nieuw personeel is om direct te starten met trainen. De mensen op de vloer moeten het elke dag weer waarmaken. Belangrijk is om nieuwe mensen zo snel mogelijk mee te krijgen. Verzorg zelf een inwerk-training of huur hier een trainer voor in. Dat hoeft niet duur te zijn. Net als dat ondernemen een vak is, is trainen ook een vak. Met een goede training zorg je ervoor dat je medewerkers het vak beter verstaan en stimuleer je eigen initiatief.”

Leren adviseren

Bij het trainen van horecapersoneel is stap één de basisvaardigheden onder de knie krijgen: borden lopen, inzetten en uithalen. Maar de omgang met gasten en productkennis zijn misschien nog wel belangrijker. “Train je medewerkers op zelfvertrouwen, adviesvaardigheden en gastvriendelijkheid. Zorg dat ze het leuk vinden om het gasten naar de zin te maken. Dat heeft direct effect op de gasttevredenheid en maakt het werken zo veel leuker! Als het personeel weet wat er op de kaart staat en wat goede combinaties zijn, is dat bovendien goed voor de marge. Bijverkopen is gewoon een manier van advies geven.”

Goed (gere)geld

Leg de focus op efficiënt werken. “Niets is zo vergankelijk als tijd. Elke minuut die je verliest, krijg je niet meer terug. Zorg dat je medewerkers weten hoe alle apparatuur werkt en waar alles precies staat. Medewerkers moeten zoveel mogelijk bij de gasten kunnen zijn, want aan tafel wordt het geld verdiend.”

Financieel bewust

“Deel cijfers en maak je personeel kostenbewust. Vier samen de succesjes als er bijvoorbeeld een top omzet is gedraaid. Als je wilt sturen op euro’s moet je ook inzicht geven in euro’s. Dat maakt je medewerkers meer betrokken bij het resultaat. Reken bijvoorbeeld eens door hoeveel verspild wordt als bier consequent niet goed wordt getapt. En vertel ze op welke gerechten of dranken de hoogste marge zit. Maak ze ook bewust van de kosten van hun eigen uren en stimuleer daarmee dat er ook in de tijd dat er weinig gasten zijn, gezocht wordt naar klusjes.”

Vijf minuutjes

“Zorg bij weinig tijd voor wat korte en krachtige trainingen on-the-job. Pak er één vaardigheid uit. Blijft de omzet achter op wijn? Ga vijf minuten met je personeel zitten om het probleem aan te pakken. Geef aan wat je opvalt en hoe je daaraan wilt werken.” Wil jij leren hoe je je personeel in vijf minuten effectief traint? Meld je dan aan voor de Academy 'dagelijks je team trainen' bij een Foodyard locatie in jouw buurt:

Dagelijks je team trainen, 22 augustus in Foodyard Schiedam »

Dagelijks je team trainen, 4 september in Foodyard Groningen »

Dagelijks je team trainen, 5 september in Foodyard Nieuwegein »

Dagelijks je team trainen, 11 september in Foodyard Emmen »

Dagelijks je team trainen, 12 september in Foodyard Amsterdam »


Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies