2 min ■ Blog ■ 13 mei 2017
Rob Bongers is ruim 22 jaar ervaren in het ontwikkelen van horecaconcepten in Nederland en België. Als geen ander weet hij tot nieuwe concepten te komen die passen in de omgeving en bij de doelgroep. Wat zijn de succesfactoren, welke valkuilen moeten worden ontweken en welke trends zijn er? Rob Bongers weet raad.
Rob Bongers heeft samen met drie compagnons het bedrijf Horeca Development BV. Het team werkt bij een project altijd van binnen naar buiten. Eerst wordt de locatie van het pand onder de loep genomen, dan kijken ze naar het concept dat de ondernemer wil gaan starten en dan bekijken ze het aanbod in de buurt. Hoe kan het concept onderscheidend zijn?
Iedereen, maar dan ook iedereen willen bedienen. Dat is de grootste valkuil voor een horecaondernemer. Rob vertelt: “‘s Ochtends de moeder met kind, ‘s middags de zakelijke lunch, dan over naar het borrelmoment, een restaurant in de avond en in de late uurtjes een clubfunctie vervullen. Ja, dat gaat niet werken.” Zorg er dus voor dat je kiest, want dan wordt je zelf ook gekozen.
Daarbij moeten horecaondernemers niet te veel willen investeren in één keer. “Grow by cashflow vind ik een mooi principe”, zegt Rob. Begin gewoon en als de zaak succesvol blijkt, breid dan lekker uit.
Kwalitatieve horecaconcepten met meerdere vestigingen gaan we steeds vaker zien. Aan het roer staan passievolle ondernemers met een hoge opleiding die echt voor het vak gekozen hebben. Maar juist ook kleinschalige horecazaken van ondernemers die heel dicht bij zichzelf blijven, zullen meer en meer opkomen. Deze ondernemers kijken naar wie ze zelf zijn en bouwen daar hun onderneming omheen. Op die manier zijn deze concepten heel geloofwaardig.
Benieuwd naar het volledige verhaal van Rob? Bekijk de video van Food Reporter bovenaan de pagina.
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken