Volgende session: Foodyard Market 2024

Horecatrend: dineren in Virtual Reality

2 min ■ Blog ■ 10 januari 2017

Horecatrend: dineren in Virtual Reality

Een wandeling over het Zeeuwse strand terwijl je een oester naar binnen slurpt. Meekijken met de slager voordat je proeft van het Limburgse Geuldallam en ronddolen door de wijngaard onder het genot van een glaasje dessertwijn: virtual reality maakt het allemaal mogelijk tijdens het diner. De ervaring van het kijken door de VR-bril verdiept de smaakbeleving. Bidfood (voorheen Deli XL) laat het horecaondernemers ervaren tijdens een exclusief Virtual Reality diner op de Horecava.



Oesters op het strand

Virtual reality brengt de wereld van food aan tafel. Strand, slager, wijngaard en boerenerf; wat we zien (en horen) tijdens het eten, geeft extra diepgang aan het gerecht. Een unieke ervaring, die door kenners wordt getipt als toekomstige horecatrend. Wie het aan den lijve wil ondervinden is op de Horecava aan het goede adres. Horecaondernemers en chefs ervaren hoe het is om gebruik te maken van virtual reality. De kleinste gerechten en amuses worden met de bril en koptelefoon op geconsumeerd. Zo lijkt het net alsof je die Zeeuwse creuse op het strand eet en een dessertwijn drinkt tussen de druivenranken. Bij de grotere gerechten kijken de gasten eerst naar een 360° video over het product. Daarna kan de VR bril weer af en is het tijd om te proeven. Het is anders, enerverend en intens.

'VR en horeca gaan goed samen'

Volgens Samsung wordt VR een trend in de horeca. Dat is goed nieuws voor Marco Janmaat, oprichter en CEO van VR Dining. Dit bedrijf bedenkt VR-toepassingen en concepten voor diverse branches. Ook voor de horeca, want eten en virtual reality is een prima match. "Met VR kun je iets vertellen over het product", vertelt Marco. "Maar virtual reality is niet alleen voor storytelling interessant. Uit onderzoeken blijkt dat onze smaak beïnvloed wordt door wat we zien. Bijvoorbeeld: donkere beelden versterken bittere smaken en groene kleuren maken een gerecht weer zuurder. Zo kun je door middel van abstracte beelden smaken nog intenser maken."

Zien, horen, ruiken én proeven

Volgens Marco is virtual reality vooral een middel en geen doel op zich. "Het voegt iets toe. Noem het beleving of een unieke ervaring voor de gast. Ik zou het ook zeker niet bij elk gerecht aanbieden, want dat gaat misschien ten koste van de sociale interactie. In plaats daarvan zou ik een afwisseling bieden van gerechtjes met en zonder bril. Maar je kunt ook denken aan geur. Tijdens een van onze diners lieten we de gasten virtueel door een bos lopen. Tegelijkertijd legden we enkele takjes rozemarijn op het vuur. Dat gaf nog een extra dimensie aan het diner."


Wil jij jouw gasten ook een VR experience bieden?
Lees meer over VR Dining »


Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Ontdek meer over

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken