Horecatrend: micro-restaurants timmeren aan de weg

Horecatrend: micro-restaurants timmeren aan de weg

Geplaatst op 21 oktober 2019

Lange tijd leek groot, groter, grootst de trend, maar de laatste jaren is ‘klein’ weer in de mode. Intieme festivals en tiny houses geven de behoefte van de consument al aan: het mag allemaal wel wat kleinschaliger. Ook in de horeca wordt deze trend steeds zichtbaarder. Maak je klaar voor de opkomst van het micro-restaurant.

Persoonlijke aandacht

Onlangs bleek uit onderzoek dat het bestedingsbedrag van gasten in de horeca nog altijd stijgt, maar dat ze hun besteding bij minder verschillende restaurants doen. Dat duidt de trend aan dat de gast steeds meer op zoek is naar kwaliteit, unieke ervaringen en persoonlijke aandacht én bereid is om daarvoor te betalen. Micro-restaurants spelen feilloos in op deze trend. Chef Chris Naylor opende begin dit jaar voor een aantal dagen in de week zijn ééntafelrestaurant Naylor’s. Hierin is plaats voor maximaal zes gasten, waarbij gasten aanschuiven in de keuken waar Chris op dat moment kookt. “Het voelt alsof mensen bij mij thuis komen eten. Die persoonlijke aandacht maakt Naylor’s zo bijzonder.”

Unieke horeca-ervaring

Niet alleen de persoonlijke aandacht, maar ook de unieke ervaring maken micro-restaurants populair. Chris vertelt dat bij een bezoek aan Naylor’s de beleving centraal staat. “Gasten worden voor een avond in mijn restaurant opgehaald en weer thuisgebracht met een limousine. Daarnaast experimenteer ik hier ook meer met de gerechten, ik kan hier helemaal m’n eigen gang gaan.” Wat er precies geserveerd wordt, blijft een verrassing voor de gasten, maar Chris kan garanderen dat het een unieke ervaring is.

Op uitnodiging

Het feit dat de setting en de exacte invulling van de gerechten niet openlijk naar buiten worden gebracht – zo mogen er ook geen foto’s worden gedeeld van een avond bij Naylor’s – lijkt sterk bij te dragen aan de exclusiviteit van dit restaurant. Alleen als je ooit bij Naylor’s hebt gegeten, weet je wat hier geserveerd wordt en hoe de setting van het restaurant er precies uitziet. Bovendien kunnen gasten alleen op persoonlijke uitnodiging van Chris komen eten bij Naylor’s, wat de exclusiviteit en de uniciteit van deze horecaervaring nog meer versterkt.

Bittere noodzaak

Niet alleen het inspelen op de unieke ervaring leidt tot kleinschalige restaurants. Voor sommige ondernemers ontstond het idee voor een micro-restaurant namelijk uit bittere noodzaak. Vanwege het enorme personeelstekort in de horeca besluiten sommige chefs om een veel kleinschaligere zaak op te zetten, zodat zij hiervoor ook minder mankrachten nodig hebben. “Er is in Amsterdam een kleine tapasbar waarbij degene die het eten bereidt, ook degene is die serveert,” vertelt Chris Naylor. “Ik begreep dat die constructie deels is ontstaan, omdat het op dit moment bijna niet te doen is om bedienend personeel te vinden. Ook dat kan een reden zijn om je als chef steeds meer te richten op kleinschalige horecaconcepten.”

Foodyard nam een kijkje bij Naylor’s, het unieke ééntafelrestaurant van Chris Naylor. De video is te zien in de nieuwste editie van Foodyard Magazine.

Deze blogs vind je misschien ook interessant