[UPDATE] Juridisch adviseurs geven antwoord op jouw vragen

[UPDATE] Juridisch adviseurs geven antwoord op jouw vragen

Geplaatst op 1 april 2020

De situatie waarin de Nederlandse horeca nu verkeert is uniek. 31 maart maakte premier Rutte bekend dat de huidige maatregelen nog minimaal t/m 28 april zullen worden verlengd. Deze gedwongen sluiting van de horeca roept veel vragen op. In de webinar van Bidfood gaven juridisch experts Roy Odekerke van facily LAW, Michiel van Noort van First Mate, Mariska Vermeulen van Next To Food en Jan Erik van der Wolf van Bres Advocaten antwoord op deze vragen. Wij delen de belangrijkste punten. Onderaan deze blog kun je alle webinars ook volledig terugkijken en -luisteren.

1. Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (i.p.v. werktijdverkorting)

Onderdeel van de nieuwe kabinetsmaatregelen die twee weken geleden werden gepresenteerd, is dat de werktijdverkorting vervalt. Daar komt het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid voor in de plaats. Roy Odekerke ziet dit als een positieve ontwikkeling: “De werktijdverkorting was een lastig proces, vooral hoe je dat als ondernemer administratief moest regelen. Als er nu een Noodfonds beschikbaar komt, werkt dat veel prettiger en biedt dit misschien wel een oplossing om snel weer met z’n allen verder te kunnen.” 

Sinds deze nieuwe maatregel is het niet meer mogelijk om werktijdverkorting aan te vragen. Mocht je al een toekenning hebben gekregen voor werktijdverkorting, dan blijft die vergunning gelden. Wanneer je deze vergunning wilt verlengen, zul je onder de nieuwe regeling vallen. Heb je al een aanvraag voor werktijdverkorting gedaan, maar nog geen toekenning gekregen? Dan wordt de aanvraag voor werktijdverkorting nu gezien als een aanvraag voor de nieuwe regeling. Je ontvangt hierover een bericht. En tot slot: mocht je nog niets hebben aangevraagd, dan is er op dit moment ook even niets anders dat je kunt doen. Op dit moment is het namelijk nog niet mogelijk om een aanvraag voor deze nieuwe regeling in te dienen; de overheid hoopt hier zo snel mogelijk verandering in te brengen. De aanvraag kan dan ingediend worden bij het UWV. Goed om te weten: de periode waarover je tegemoetkoming zult krijgen, hangt niet af van dit moment. Omzetverlies vanaf 1 maart valt onder de regeling van deze tegemoetkoming. 

Een belangrijk voordeel van het Noodfonds Overbrugging Werkgeledenheid t.o.v. de werktijdverkorting is dat deze óók van toepassing is op de loonkosten voor werknemers waarvoor jij als werkgever geen loondoorbetalingsplicht hebt, bijvoorbeeld werknemers met een oproepcontract. 

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om 19 uur vanaf 34:30.

2. Uitstel van het betalen van huur

Veel horecaondernemers maken zich zorgen over het betalen van hun vaste lasten en de vraag dringt zich op: is het mogelijk om uitstel van de betaling van mijn huur aan te vragen? Roy Odekerke is hierover duidelijk: “Nee, in principe staat de huurovereenkomst nog als een paal boven water, dus je móet betalen. Je bent een overeenkomst aangegaan om huur te betalen en dit is geen situatie die die verplichtingen uit de huurovereenkomst opschort.” Wel geeft Odekerke als advies om het gesprek aan te gaan met je verhuurder. “Het is heel belangrijk dat je het overleg aangaat samen”, stelt hij. “Iedereen heeft met dezelfde problematiek te maken en iedereen kent deze crisis. Alles is onderling bespreekbaar. Laat de relatie nu boven de juridische werkelijkheid komen, dat is heel belangrijk.”

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om van 13.30 uur vanaf 8:00.

3. Uitstel van betaling van belastingen

Rondom het uitstellen van betalen van belastingen leven ook veel vragen. Hoe doe je dit? Waar kun je hiervoor terecht? Consultant Michiel van Noort adviseert hiervoor in eerste instantie navraag te doen bij je accountant of boekhouder. “Zij kennen hiervoor exact de regels”, zegt hij. Wel is een van de extra maatregelen die gisteren is geïntroduceerd, dat getroffen ondernemers makkelijker per directe uitstel van belasting kunnen aanvragen. Dit is van toepassing op de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen.

Daarnaast hoeven ondernemers in verschillende gemeenten voorlopig geen gemeentelijke belastingen te betalen. De duur van de maatregel verschilt per gemeente en ook de werkwijze hiervoor verschilt. Zo kan in sommige gemeenten uitstel van betaling worden aangevraagd, terwijl in andere gemeenten later wordt begonnen met het innen van de belastingen. Houd de site van jouw gemeente in de gaten om te kijken welke regels op jouw zaak toepassing zijn.  

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om13.30 uur vanaf 9:30.

4. Omgaan met annuleringen

Annuleringen zijn nu aan de orde van de dag en zeker met grote activiteiten zoals bruiloften, kan dit tot veel vragen en onduidelijkheid leiden. Hoe ga je in deze situatie om met annuleringen? En op welk moment moet een aanbetaling wel of niet terugbetaald worden? Roy Odekerke adviseert hierover: “Op het moment dat je jouw verplichting als ondernemer niet meer kan leveren aan degene die de dienst heeft ingekocht, bijvoorbeeld dus een bruidspaar, dan kun je niet anders dan deze annulering accepteren. Dat houdt ook in dat je het geld terug moet betalen. Mijn advies in deze situatie: ga in eerste instantie het gesprek aan en kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Maar mocht deze persoon zijn geld terug willen krijgen, dan ben je ook verplicht om geld terug te betalen. Een tegoedbon volstaat niet.”

Bekijk het fragment in de webinar van 17 maart om 13.30 uur vanaf 10:30.

5. Bezorgen en afhalen

Veel ondernemers starten nu met het afhalen en bezorgen, om op die manier toch wat geld in het laatje te krijgen. “Wij begrijpen dat wanneer je deze keuze als horeca-ondernemer maakt, daarvoor dan ineens veel geregeld moet worden”, geeft Mariska Vermeulen aan. “Daarom heeft NTF een platform ontwikkeld waar ondernemers makkelijk en snel een bestelomgeving kunnen aanmaken.” Toch leven hierover nog wel veel vragen, bijvoorbeeld of het is toegestaan om werknemers te vragen om hun eigen vervoermiddel in te zetten bij het bezorgen. Roy Odekerke geeft aan dat dit inderdaad is toegestaan. "Wanneer een medewerker een eigen motorvoertuig gebruikt voor het bezorgen van bestellingen, ontstaat een vergelijkbare situatie als wanneer een werknemer normaal gesproken zakelijke kilometers maakt met een privé-voertuig en valt dit onder de WA-verzekering. Wat je je wél moet realiseren is dat  als iemand met z'n privé voertuig gaat rijden, en hij veroorzaakt een ongeluk, dat jij als werkgever verantwoordelijk bent voor de schade die jouw werknemer zelf heeft."

Bekijk de fragmenten over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om 13.30 uur vanaf 13:25 en vanaf 40:25.

Een vraag die rondom bezorgen en afhalen nu – terecht - bij veel horecaondernemers leeft, is of deze inkomsten invloed gaan hebben op hun tegemoetkoming vanuit het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. Hierbij geldt immers dat er een direct verband is tussen de hoeveelheid omzet die ondernemers maken en de hoogte van de tegemoetkoming. De exacte voorwaarden voor dit Noodfonds moeten nog bekend gemaakt worden, maar Jan Erik van der Wolf van Bres Advocaten schat in dat deze inkomsten effect zullen hebben op de hoogte van de tegemoetkoming: “Als jij zelf maatregelen kunt nemen om je omzet op peil te houden, dus dat je in plaats van 100 procent omzetverlies slechts 50 procent omzetverlies hebt, omdat je op bezorging kunt overschakelen, dan zou het zomaar kunnen dat je niet die 90 procent vergoeding van de loonkosten ontvangt, maar 45 procent.” Dat kan je doen besluiten om er een slim rekensommetje op los te laten, maar Jan Erik van der Wolf benadrukt dat ook het behouden van het contact met je gasten in deze crisistijd van groot belang is.

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 24 maart vanaf 5:25

6. Verbouwen of grondig schoonmaken

Veel horecaondernemers besteden de komende weken ook als tijd om hun zaak grondig schoon te maken, op te knappen of zelfs te verbouwen. De vraag die veel ondernemers hebben is dan ook: mag ik nu mijn medewerkers inzetten om hiermee te helpen? “Ja, in principe wel”, stelt Roy Odekerke. “Een werknemer is verplicht in tijden als deze elk redelijk aanbod op werk te accepteren.” Je medewerkers nu inzetten bij het helpen bij het schoonmaken of onderhouden van je zaak, kan in deze tijd dan als redelijk aanbod op werk worden gezien, omdat dit in het verlengde ligt van en bijdraagt aan de baan die de horecamedewerker normaal gesproken heeft.”

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om 13.30 uur vanaf 28:28.

7. Cadeaubonnen

Naast het inspelen op het bezorgen en afhalen, kunnen ook tegoedbonnen uitkomst bieden om in deze tijd van sluiting toch nog inkomsten te genereren. Michiel van Noort zegt hierover: “Betrek je vaste klantenkring, bijvoorbeeld via social media, bij de situatie waar jouw bedrijf op dit moment in verkeert en vraag ze om vooruitgeschoven cadeaubonnen in te kopen. Die kunnen dan besteed worden zodra je weer open mag. Op die manier zorg je dat de gaststroom blijft lopen.” In dit kader is Bidfood in samenwerking met Intersolve het initiatief Horeca Samen Sterk gestart, dat de mogelijkheid biedt om eenvoudig en veilig cadeaubonnen aan te bieden aan je fans. Lees hier hoe je meteen aan de slag kunt met deze cadeaubonnen.

Bekijk het fragment over dit onderwerp in de webinar van 17 maart om 13.30 uur vanaf 22:15.

Wil je alle webinars nog eens rustig terugkijken? Dat kan hier:

Webinar van 24 maart:

Webinar van 17 maart om 13.30 uur:


Webinar van 17 maart om 19.00 uur:

Deze blogs vind je misschien ook interessant