Meer omzet behalen met bezorgen en afhalen: 8 tips

Meer omzet behalen met bezorgen en afhalen: 8 tips

Geplaatst op 24 september 2020

In het begin van de lockdown periode, steeg het aantal horecazaken dat startte met bezorgen en afhalen explosief. 1 op de 20 maaltijden die thuis genuttigd werden, was besteld. De verwachting is dat thuisbezorging en afhalen weer zal stijgen richting het najaar. Ben jij nog steeds bezig met bezorgen en afhalen of wil jij weer gaan starten dit najaar? Hoe haal jij er alles uit, zodat je zoveel mogelijk omzetverlies compenseert? We geven je tips!

1. Bestelwebsite 

Een goed werkende bestelwebsite is een must voor het stimuleren van de omzet voor bezorg/afhaalmaaltijden. Gasten kunnen zo in een paar minuten hun bestelling plaatsen. Een platform zoals ChapChap neemt het online stuk voor jou als ondernemer uit handen en zorgt ervoor dat gasten gemiddeld meer besteden per bestelling. 

2. Communiceren over online bestelmogelijkheid 

Communicatie is alles! Als gasten niet weten dat ze bij je kunnen bestellen, zullen ze dat simpelweg ook niet doen. Communiceer dus over de mogelijkheid van bezorgen en afhalen naar jouw gasten. Doe dat bijvoorbeeld via social media, de menukaart of in de zaak zelf. Dat kan al zo simpel zijn als het ophangen van een QR-code met een directe link naar de bestelsite. 

3. Bijverkoop stimuleren 

Maak je gebruik van een fancy bestelwebsite? Kijk eens naar de mogelijkheden van het aanbieden van bijproducten. Doe bijvoorbeeld een wijnsuggestie bij een gerecht/menu of wat dacht je van een dessert of bijgerecht? Denk aan de bestelzuil van McDonalds: ze vragen je altijd of je mayonaise bij je frietjes wilt hebben.

4. Kortingscode 

Gooi er een actie uit op social media en laat gasten die bijvoorbeeld voor de eerste keer bij je bestellen, gebruik maken van een kortingscode. Of stimuleer juist de loyaliteit van online bestellers: geef gasten via de bedankpagina of -mail een kortingscode mee voor een volgende bestelling. Of: beloon gasten als ze iemand aandragen uit hun eigen netwerk voor het doen van een bestelling met een unieke code. 

5. Upgrade van gerechten 

Misschien maak je hier in jouw zaak al wel gebruik van: het upgraden van gerechten. Vraag bijvoorbeeld een meerprijs voor een extra of luxer ingrediënt of geef gasten de mogelijkheid voor het bestellen van een extra gang in een menu. 

6. E-mailmarketing 

Maak jij gebruik van e-mailmarketing en heb je een - volgens de regels verkregen - database van mailadressen? Dan kan het een idee zijn om (potentiële) gasten attent te maken op een nieuw menu, een nieuw (seizoens)gerecht dat aan de bestelwebsite is toegevoegd of een kortingscode voor het stimuleren van extra bestellingen. 

7. Eetmomenten

Een groot deel van Nederland blijft voor een langere tijd (gedeeltelijk) vanuit huis werken. Heb jij jouw kaart hierop aangepast? Het kan een goede zet zijn om jouw online menukaart aan te vullen met ontbijt- of lunchgerechten. Of wat dacht je van een borrelbox? 

8. Maak er een feestje van

Steeds meer horecazaken gaan bezorgen. Hoe zorg je ervoor dat gasten bij jou bestellen of blijven bestellen? Het helpt om een feestje te maken van de bestelling. Gebruik mooi en duurzaam verpakkingsmateriaal, voeg een persoonlijke noot toe aan het menu, bezorg de bestelling op een speciale manier of voeg een extraatje toe in de vorm van een klein soepje, een bonbon of een amuse. Wil je het wat grootser aanpakken? Maak het thuisdiner tot een ware beleving zoals Gastrohome dat bijvoorbeeld doet met een online gastheer/vrouw. Het kan ook wat simpeler door een aantal belevingselementen uit jouw zaak aan de bestelling ‘toe te voegen’. Denk aan de Spotify-list van de zaak, een mini geurdiffuser van de geur die je gebruikt in het restaurant of stuur linkjes mee van de sommelier die de wijnen per gang toelicht. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt!

Deze blogs vind je misschien ook interessant