Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

In 3 stappen grip op online reviews

2 min ■ Blog ■ 12 november 2015

In 3 stappen grip op online reviews

Sinds de komst van het internet, maar vooral de smartphone, is iedere gast een potentiële recensent. Positieve beoordelingen kunnen een stroom van nieuwe gasten naar jouw zaak trekken. Maar wat te doen als de reacties negatief zijn? Food Inspiration magazine beschrijft een 3-stappenplan om jouw online reputatie hoog te houden.

1. Begin met monitoren

Houd in de gaten wat er online over jouw zaak geschreven wordt.

2. Reageer

Iedere review – goed of slecht – verdient een reactie. Door te reageren laat je zien dat je luistert naar jouw gasten en hun feedback waardeert. Wacht daarbij niet te lang: binnen 24 uur is de norm. Door tijdig te reageren voorkom je dat een negatieve reactie zijn eigen leven gaat leiden.

Op een positieve review reageer je met een bedankje. Op een negatieve review reageer je (wanneer de klacht gegrond is) altijd met excuses. Vraag gasten met een ernstige klacht persoonlijk contact op te nemen. Zo kun je in samenspraak een oplossing vinden en de negatieve ervaring omzetten naar een positieve.

3. Analyseer en verbeter

Gasten die een beoordeling achterlaten geven je feedback waarmee je jouw zaak kunt verbeteren. Deel positieve reacties met jouw team ter motivatie en als compliment. Negatieve reacties zijn er om van te leren en jouw zaak en service te blijven verbeteren.

Tools

Met de juiste tools wordt het een stuk eenvoudiger om grip te krijgen op online reviews. De app van Qing verzamelt alle beoordelingen over jouw zaak en vat deze samen in handige rapportages. Zo wordt het managen een stuk minder tijdrovend. Als klant van Bidfood maakt u de eerste twee maanden gratis gebruik van de app.


Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community