Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Zet in op alle zintuigen

3 min ■ Blog ■ 20 juni 2016

Zet in op alle zintuigen

Als chef-kok gaat u in de eerste plaats voor smaak. Maar denkt u ook aan de andere zintuigen? De juiste prikkeling van alle zintuigen zorgt voor een rijkere beleving en een sterkere binding tussen gast en restaurant. Désirée Struijk is founding director van Senta: een adviesbureau gespecialiseerd in multizintuigelijke beleving. De uitgelezen persoon om te vertellen hoe u die optimale zintuigelijke gastbeleving kunt creëren.

De gast als ambassadeur

Door in te spelen op alle vijf zintuigen creëert u een beleving die zowel inspeelt op ratio als emotie. Désirée: “Zien en horen zijn zintuigen die van een afstand werken: ze zorgen voor overzicht. Voelen, proeven en ruiken werken van dichtbij en zorgen voor verbintenis. Een beleving die alle vijf de zintuigen prikkelt en daarmee een verhaal vertelt, geeft de gast het gevoel dat alles klopt. Dit zorgt voor een sterker gevoel van verbondenheid met uw zaak en concept, waardoor gasten sneller geneigd zijn nog eens terug te komen of uw zaak aan te raden.”

Verwachtingen managen

Smaak is multizintuigelijk: geur (ruiken) en presentatie (zien) roepen zin in eten op. “Momenteel zien we in de gastronomie dat er veel geëxperimenteerd wordt met verschillende structuren in gerechten. Dit kan verrassend zijn, maar soms gaat het zover dat wat je verwacht te proeven, totaal niet overeenkomt met wat je daadwerkelijk proeft. Tenzij het concept daarop geënt is, zorgt dit doorgaans niet direct voor een positieve zintuigelijke beleving. Zorg daarom dat u het gerecht zo presenteert dat de verschillende smaken en structuren elkaar versterken en tegelijkertijd in harmonie zijn.”

Optelsom

Voor de juiste totaalbeleving moet het geheel kloppen. “Alles draagt bij: van een hartelijke ontvangst, fijne plekken om te zitten tot passende muziek, de juiste temperatuur en goede akoestiek. Als al deze factoren passend zijn, zorgt u voor een goed gevoel bij de gast en zal de gast het eten ook positiever waarderen.”

Geur

Omdat geur en smaak hand in hand gaan kan geurverspreiding complementair werken bij een bepaald gerecht. “Een chocolade dessert met munt kan bijvoorbeeld nog beter tot zijn recht komen als er via geurverspreiders een subtiele mintgeur verspreid wordt.” Zorg daarbij wel voor de juiste balans: “De geur moet zo subtiel zijn dat je hem niet bewust ruikt.”

80/20

Wanneer u uw gasten op de juiste manier wilt prikkelen is het belangrijk om uw onderneming vanuit het oogpunt van de gast te beoordelen. “Past de muziek, de sfeer en het eten bij het concept en de leefstijl van uw doelgroep? Bij het creëren van een aangename beleving is 80% herkenning en 20% verrassing een goede stelregel om klantbinding op te bouwen.”

Iedereen is anders

Wat veel mensen niet weten is dat iedereen een eigen zintuigelijke voorkeur heeft. “In veel horecazaken gaat vaak naar ‘zien’ de meeste aandacht, maar slechts 40% van de mensen is hier primair op ingesteld. Anderen hebben een auditieve voorkeur (20%) of zijn meer van het voelen (20%), proeven of ruiken (20%). Opereer altijd vanuit de beleving en behoefte van de gast en zet in op alle zintuiglijke voorkeursgroepen.”

Totaalplaatje

“Een absolute don’t is zintuigenprikkeling als doel op zich stellen. U loopt dan het risico op een overkill aan prikkels, wat ervoor zorgt dat de prikkels van de verschillende zintuigen elkaar niet ondersteunen. Kies dus voor een passende totaalbeleving die aansluit bij het DNA van uw onderneming.”


Deze tips en adviezen zijn afkomstig uit ons online spaarprogramma: Sparen voor Succes! Spaart u al mee voor luxe horecabenodigdheden?Lees meer over Sparen voor Succes »


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community