Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

​Serie social: social media kanalen voor horeca

7 min ■ Blog ■ 3 februari 2016

​Serie social: social media kanalen voor horeca

Het inzetten van social media biedt veel voordelen voor jou als horecaondernemer. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Goedkoop een groot deel van jouw doelgroep bereiken.
  • Makkelijk updates geven over jouw restaurant, menu of brigade.
  • Interactie creëren met je gasten. Voor tijdens en na het bezoek aan het restaurant.
  • Het is een plek waar vaste gasten en fans samen kunnen komen.
  • Om ze vervolgens nog meer bij jouw zaak te betrekken.

Maar toch wordt social media lang niet overal goed ingezet. En dat is ook niet zo gek, want hoe kies je uit alle kanalen, wat ga je daar vervolgens vertellen en hoe zorg je voor fans? De komende weken vertellen we je er alles over in deze serie social. We trappen af met de vraag: welke social media kanalen kan je als horecaondernemer inzetten?

Social media kanalen voor horeca

Om gelijk met de deur in huis te vallen, met deze social media kanalen moet je zeker aan de slag:

  1. Facebook
  2. YouTube

Facebook

Facebook is het grootste social media platform van Nederland met maar liefst 9,4 miljoen gebruikers. Dit platform biedt een grote kans om jouw doelgroep te bereiken. Heb je al een fanpage, maar weet je niet of u alles eruit haalt of moet je nog overtuigd worden van de waarde van Facebook… We sommen de voordelen hieronder voor jou op.

Olievlek

Facebook is een ideaal platform om een grote groep mensen te bereiken. Dat kan door het krijgen van een like, share of reactie op jouw boodschap. Automatisch wordt de boodschap dan verder gedeeld op de tijdlijn van diegene die de actie onderneemt. Ook door het gebruik van tagging gebruik je het netwerk van iemand voor een groter bereik van uw boodschap. Je kunt een persoon of bedrijf in uw boodschap taggen. Dat kan simpel door een @ te gebruiken voor de naam van de persoon of het bedrijf. Er verschijnt dan een lijst met suggesties waaruit je kunt kiezen. Let wel op: bedrijven kunnen geen personen taggen. Hiervoor moet je, nadat het bericht is ingepland of geplaatst, overschakelen naar een persoonlijk account en vanuit daar het bericht bewerken en de gewenste persoon in de boodschap benoemen.

Investering

De investering om een groot deel van de doelgroep te bereiken is bij Facebook klein. Met een minimale investering wordt het aantal fans binnen no-time vergroot. Een uitgave van 120 euro per maand zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw schare fans per week met ongeveer dertig tot vijftig fans toeneemt. Met advertenties kunt u niet alleen uw fanbase laten groeien, ook kan je inzetten op het vergroten van het bereik van een bepaalde boodschap (dit zijn slechts twee mogelijkheden waarvoor je Facebook advertenties kunt gebruiken). Daarmee bereik je voor vijftig euro al duizenden mensen die uw bericht anders niet gezien zouden hebben. In de vierde editie van deze serie gaan we dieper in op het inzetten van advertenties. Voor meer informatie over advertenties op Facebook kun je ook terecht bij het Helpcentrum van Facebook.

Specifieke doelgroep

Facebook verzamelt heel specifieke gegevens (interesses, demografische gegevens) van de gebruikers. Dit is heel waardevol voor bedrijven die advertenties op een specifieke doelgroep willen richten. Door de verzamelde data is Facebook namelijk in staat jouw advertentie te zenden aan de gewenste doelgroep. Iedereen met een Facebook account kan bereikt worden in je omgeving voor een kleine investering.

Vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw merk of website wordt door een aantal aspecten beïnvloed: techniek, inhoud (SEO) en de populariteit van uw website. Op het laatste puntje kan je invloed uitoefenen met behulp van Facebook (of social media in het algemeen). Denk bijvoorbeeld aan het aantal likes dat je verzameld hebt op jouw fanpage of het aantal keer dat content van je website is gedeeld via Facebook. Aandachtspunt hierbij is wel: blijf regelmatig updates posten op Facebook of andere social media kanalen. Alleen een account hebben is niet genoeg voor een betere vindbaarheid. Als dat lukt ben je verzekerd van een grotere online zichtbaarheid van jouw bedrijf.

Teamwork

Een veelgehoorde reden voor het onvoldoende gebruiken van een social media kanaal is: te weinig tijd. Weet in dat geval dat je het niet alleen hoeft te doen! Als je jouw Facebook pagina goed inricht, kan je met een team gezamenlijk werken aan de juiste uitstraling en boodschappen. Zorg er hierbij voor dat je jouw team de juiste rollen meegeeft. Voor een Facebook pagina bestaan namelijk een zestal rollen: beheerder, editor, moderator, adverteerder, analist en livebijdrager (deze vindt u onder Instellingen, vervolgens klikt u op Paginarollen). Het is verstandig om tenminste twee beheerders te hebben voor een pagina, deze rol kan namelijk alle functies op de pagina beheren. Voor het creëren en publiceren van berichten is de rol van editor perfect. Met meerdere editors is het wel belangrijk vooraf af te stemmen hoe je jouw bedrijf online wilt profileren. Maak daar vooraf duidelijke afspraken over.

YouTube

Allereerst wat cijfers om de macht van dit medium duidelijk te maken:

  • 6,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube. In totaal heeft YouTube meer dan een miljard gebruikers.
  • Per maand telt YouTube meer dan drie miljard zoekopdrachten.
  • Per minuut wordt er wereldwijd honderd uur aan video gepubliceerd.
  • Maandelijks wordt er zes miljard uur gekeken naar YouTube video's.

Beelden zeggen meer...

YouTube is dus een grote jongen in het social media universum. Waarom zou je hierop actief moeten zijn als horecaondernemer? Simpelweg omdat dit sociale medium de één na grootste zoekmachine is (na Google). Daarbij: beelden zeggen meer dan duizend woorden. Met video geeft je jouw bedrijf een gezicht en kunnen (toekomstige) gasten zich een beeld van uw bedrijf vormen en zich verbonden voelen met de zaak. YouTube is een heel geschikt medium om het verhaal achter jouw bedrijf te vertellen. Wie zijn de medewerkers, hoe ziet de zaak eruit, hoe worden gerechten in de keuken bereidt... Wees creatief!

Hoe beginnen met YouTube?

  1. Begin met het aanmaken van een account. Vul zoveel mogelijk informatie in. Denk aan: een korte intro, link naar je website en een logo.
  2. Zorg er bij het plaatsen van een video voor dat de titel, tags en de link van je website in de beschrijving staan ingevuld. Dit zorgt voor een optimale vindbaarheid van de video's.
  3. Geef medewerkers en jezelf een prominente rol in de video's. Hoe persoonlijker, hoe beter.
  4. Heb je inmiddels een aardige fanbase opgebouwd in Facebook? Deel jouw YouTube video's dan vooral via Facebook. Deze rijke content wordt erg gewaardeerd door het algoritme van dit medium. Wil je dat jouw video scoort? Upload de video dan direct in Facebook en plaats niet de link van YouTube. Hiervoor moet je eerst de video MP4 downloaden vanuit YouTube (in Videobeheer). Vervolgens sla je de video op en plaats deze in Facebook via Foto/video uploaden.



Instagram en Twitter

Naast Facebook en YouTube zijn er uiteraard meer social media kanalen waar je actief op kunt zijn, zoals Instagram en Twitter. Hiermee kan je zeker aan de slag gaan, vooral wanneer je een specifieke doelgroep hebt.

In Nederland kennen we 1,8 miljoen Instagram gebruikers. Instagram is vooral erg populair onder jongeren. Ruim de helft van de jongeren is actief op dit platform. Op Instagram deel je foto's (met filter) of korte video's. Vooral het visuele aspect is hier belangrijk, niet zozeer de conversaties. Bij gebruik van de juiste hashtags, het beheren van een goed uitziende stream en het hebben van een duidelijke bio, kan je veel likes krijgen op foto's en kan je (veel) volgers krijgen.

Twitter is een lastig sociaal medium voor een horecaondernemer, omdat het hier vooral draait om de dagelijkse conversatie met een vaste doelgroep van volgers. Door het enorme aantal aan twitterberichten is het lastig om jouw boodschap onder de aandacht te brengen. Maar toch zijn er 2,8 miljoen Nederlanders actief op dit sociale medium, het aantal gebruikers is echter wel dalende. Heb je een doelgroep boven de veertig jaar, dan is dit medium wel interessant.

Social media ontwikkelingen

En verder... Wat zijn de ontwikkelingen van de laatste tijd die je zeker niet mag missen?

  • Live streaming groeit snel. Film direct wat je op een bepaald moment ziet of doet en deel dit met uw volgers via bijvoorbeeld Facebook.
  • Vloggen is het vastleggen van dagelijkse bezigheden. Vaak gaat dit over een bepaald onderwerp of een serie van real life events. Jeroen Veldkamp, barista en mede-eigenaar van Coffeelab UC in Eindhoven, is sinds kort aan het vloggen geslagen. Benieuwd wat vloggen precies inhoudt? Bekijk het YouTube kanaal van Jeroen Veldkamp.
  • Snapchat is erg populair onder jongeren. Op dit sociale medium kunnen foto's en video's gedeeld worden die voor een aantal seconden zichtbaar zijn en na een dag weer verdwijnen.
  • Pinterest is een online prikbord waar gebruikers foto's kunnen pinnen op eigen gecreëerde prikborden. Dit medium groeit nog steeds en is vooral bij vrouwen in trek. Ondertussen zijn er al 1,6 miljoen gebruikers actief waarvan 84 procent vrouwen.

What's next?

Dit is het eerste artikel in de serie social. Lees ook de andere artikelen:

  1. Welke social media kanalen kan ik inzetten?
  2. Waar voldoet een goede social post aan?
  3. Wat kan ik vertellen op social media?
  4. Hoe krijg ik meer fans op Facebook?
  5. Hoe werken advertenties op Facebook?
  6. Hoeveel tijd kost social media?


Bronnen:

https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.htm...
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120104_5_...
http://www.frankwatching.com/archive/2015/11/28/3-...
http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-kan-je-...
http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-medi...


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken