3 min ■ Blog ■ 5 april 2022
Wie droomt er
niet van? Een succesvol horecaconcept dat klopt van A tot Z. Erik van Gerwen en
Marco Karssemakers hebben een methode bedacht waarmee je ieder concept kan
toetsen op succes potentieel.
De succesformule waar Erik en Marco graag mee werken ziet er als volgt uit:
Concept = Thema + Vormen + Mentaliteit
Deze conceptonderdelen moeten met elkaar in balans zijn. Het beslist of een horecazaak succes heeft of niet. Erik vertelt: “Of zoals mijn collega Peter Kentie altijd zegt: ga op zoek naar een juiste en duidelijke radiofrequentie. Pas als deze zuiver klinkt, kan de volumeknop open gedraaid worden.” Gasten voelen ruis haarfijn aan en dan haken ze af, ook al kunnen ze de oorzaak zelf niet vinden.
De Eindhoven methode dankt zijn naam aan zijn oorspronkelijke doel: duidelijke en aantrekkelijke gebiedsprofielen creëren in Eindhoven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan The innovative district Strijp-S, dat iedere hipster weet te vinden. Maar de formule kan dus ook gebruikt worden voor conceptontwikkeling. Het helpt een horecaondernemer bij het structureren van gedachten en het maken van keuzes. Keuzes die moeten leiden tot een sterk concept die een doelgroep aanspreekt en aantrekt.
Hoe breng je verschillende mentaliteiten en referentiekaders in kaart waartoe gasten zich wel of niet aangetrokken voelen? En hoe positioneer je daarin jouw (toekomstige) zaak? Daarvoor krijgen we hulp van het onderstaande model van Bourdieu, dat door de heren van Gerwen en Karssemakers is doorontwikkeld. Het is een model waar je jezelf indeelt op de schalen economisch en cultureel. Waarom jouzelf? Het is een must voor de geloofwaardigheid en kracht van de boodschap (lees: thema) dat de eigenaar van het concept weet wat de doelgroep met dezelfde mentaliteit aanspreekt of afstoot. Of zoals het spreekwoord luidt: zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van horecaondernemingen die het goed aanpakken. Erik en Marco noemen twee zaken in Eindhoven als voorbeeld: Coffeelab UC en Het Ketelhuis. Coffeelab is een duurzaam en innovatief koffieconcept dat altijd under construction is. “Dat ziet, dat voelt, dat hoort, dat ruikt en dat proeft de gast”, aldus het tweetal.
Bij Het Ketelhuis staat food in combinatie met duurzaamheid en creativiteit centraal. Eigenaar André Amaro is hiervan zelf het toonbeeld. Ondanks alle successen blijft Amaro thematisch kleur bekennen en weet hij een duidelijke doelgroep aan te trekken uit het kwadrant hoog cultureel/laag economisch. De mentaliteit waartoe hij zichzelf aangetrokken voelt.
Erik en Marco weten dondersgoed dat een formule geen wondermiddel is. De methode, met als onderdeel het model van Bourdieu, kan richting geven in een conceptueel proces. Zij geven daarbij acht tips:
Kennis en inspiratie uitwisselen met vakgenoten? Dat kan in onze Foodyard Community »
Foto's met dank aan Karin Verhoog
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken