​Technologie in de horeca is in 2018 niet meer weg te denken

​Technologie in de horeca is in 2018 niet meer weg te denken

Geplaatst op 4 januari 2018

Het kerstdiner is verorberd, het vuurwerk afgeschoten en de champagneflessen kunnen naar de glasbak. 2018 is begonnen! Vorige week deelden we een artikel waarin we horeca-trendwatcher Wouter Verkerk vroegen wat de belangrijkste horecatrends voor het aankomend jaar zijn. In dit artikel gaan we dieper in op een van de belangrijkste trends voor 2018: technologie in de horeca.

Meten is weten

Het is belangrijk te meten wat je gasten aanspreekt in jouw zaak, en wat ze liever anders zouden zien. Big data (het resultaat van al dat meten) geeft je als horeca-ondernemer de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten. Door na elke wijziging opnieuw te meten kan je je concept blijven toetsen en verbeteren. De technologie om de verschillende data te analyseren wordt steeds goedkoper, dus als je wil kun je er morgen al mee aan de slag!

3D printen

Volgens kenners duurt het niet lang meer voordat iedere professionele keuken zijn eigen printer heeft. Martijn Verschuur, culinair adviseur bij Bidfood, vertelt: ''In 2018 zullen steeds meer chefs de veelzijdigheid van de 3D-printer ontdekken. Wat dacht je van je eigen handtekening in chocolade onder je dessert? Dat is nou letterlijk een signature dish.''

Een 3D-printer is boven alles een creatieve gadget, die toepasbaar is in de gastronomie, de patisserie en alles daar tussenin. Maar de food printer is óók een productief apparaat, vertelt Martijn: ''Een 3D-printer kan echt dag en nacht doorwerken. Hierdoor zijn arbeidsintensieve taken, zoals het met de hand prepaperen van dessertcompononten, verleden tijd. Zo houd je als chef meer tijd over voor belangrijkere zaken.''

Zelf een keer een 3D-printer uitproberen? Kom eens langs bij Foodyard Amsterdam.

Virtual en augmented reality

Daarnaast voorspellen kenners dat de trend van virtual en augmented reality in de horeca in 2018 zal doorzetten. Door je gasten de mogelijkheid te geven door een virtual reality bril te kijken wordt de smaakbeleving verdiept: oesters eten op het Zeeuwse strand of wijn drinken op een Franse wijngaard, virtual reality maakt het mogelijk. Alle zintuigen worden erbij betrokken, wat zorgt voor een unieke ervaring.

Volgens Marco Janmaat, oprichter en CEO van VR Dining, is virtual reality vooral een middel en geen doel op zich. "Noem het beleving voor de gast. Ik zou het ook zeker niet bij elk gerecht aanbieden, want dat gaat misschien ten koste van de sociale interactie. Biedt een afwisseling aan van gerechtjes met en zonder bril. Maar je kunt ook denken aan geur. Tijdens een van onze diners lieten we de gasten virtueel door een bos lopen. Tegelijkertijd legden we enkele takjes rozemarijn op het vuur. Dat gaf nog een extra dimensie aan het diner."

Wil jij jouw gasten ook een VR experience bieden?
Lees meer over VR Dining »

Deze blogs vind je misschien ook interessant