Volgende session: Foodyard Market 2024

Tegendraads: Tony's Chocolonely

2 min ■ Blog ■ 25 januari 2017

Tegendraads: Tony's Chocolonely

In de rubriek tegendraads geven wij ondernemers en chefs een podium die met creativiteit, lef en eigenzinnigheid de zaken net iets anders aanpakken dan we gewend zijn. Eerder kon je al lezen hoe Sander Overweg van restaurant De Houtloods zijn restaurant weet te onderscheiden. Deze keer: Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer bij Tony's Chocolonely. Tony's kennen we allemaal van de hemelse chocoladerepen, maar Henk Jan streeft met het bedrijf ook een ideaal na: 100 procent slaafvrije chocolade. En dat zonder een euro te besteden aan marketing.


100 procent slaafvrije chocolade

Het doel 100 procent slaafvrije chocolade leggen ze niet alleen zichzelf op, maar het is hun ambitie om alle chocolade wereldwijd slaafvrij te maken. Henk Jan vertelt: "Als je een doel hebt, kan je commercieel succes gebruiken om impact te maken." De reep van Tony's zorgt voor het commerciële succes. Niet alleen vanwege de lekkere smaken en leuke kleurtjes, maar zeker ook door het verhaal dat de reep vertelt. Zo is de reep in ongelijke stukken verdeeld. "Omdat de wereld ook ongelijk verdeeld is", zegt de Chief Chocolate Officer.

Machtige marketing

"Wij zullen nooit geld betalen om onze boodschap te ventileren, maar we grijpen alles aan om onze boodschap naar buiten te brengen." Het belangrijkste marketinginstrument van Tony's in de chocolade zelf. Het product vertelt een verhaal dat consumenten makkelijk verder kunnen vertellen. "Dan gaan mensen mijn werk doen en dat is zoveel krachtiger", zegt Henk Jan.

Hoezo, imago?

Transparantie en authenticiteit zijn ontzettend belangrijke topics voor de Chief Chocolate Officer. Hij vertelt hierover: "Wie ben je echt als bedrijf? Dat is veel interessanter dan het bouwen aan een imago." Bovendien: je kunt een boodschap naar buiten brengen, maar leeft het verhaal niet binnen je organisatie, dan komt een verhaal niet geloofwaardig over. "Onze medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd en we hebben lol samen. Op die manier gaan we verschil maken", aldus Henk Jan.


Wil je het verhaal van Tony's Chocolonely laten leven in jouw eigen zaak? Bekijk het Tony's Chocolonely assortiment »


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie
Pure chocolade 180 gr per reep, doos 15 repen 

Pure chocolade 180 gr per reep, doos 15 repen 

Bekijk product
Melkchocolade karamel zeezout 180 gr per reep, doos 15 repen 

Melkchocolade karamel zeezout 180 gr per reep, doos 15 repen 

Bekijk product
Melkchocolade 180 gr per reep, doos 15 repen 

Melkchocolade 180 gr per reep, doos 15 repen 

Bekijk product

Meer talks voor jou

Topics in de community

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken