Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Trends & ontwikkelingen voor de horeca: najaar 2020

4 min ■ Blog ■ 17 september 2020

Trends & ontwikkelingen voor de horeca: najaar 2020

Het zijn onzekere tijden. Iedereen zoekt naar houvast en probeert zich zo goed en kwaad als het gaat voor te bereiden op de komende herfst- en wintermaanden. Wat in deze tijd kan helpen zijn voorspellingen en ontwikkelingen, zodat je makkelijker keuzes kan maken over het te voeren beleid. Dirk Mulder, sector banker trade & retail ING, praat je bij over de trends en ontwikkelingen voor het najaar. Dirk stelt hierbij: "Het zijn geen nieuwe trends, maar ontwikkelingen in de markt die door de coronacrisis versneld worden."

Van funshoppen naar runshoppen 

Bij funshoppen heeft horeca een heel belangrijke rol. Winkel in, winkel uit, een kopje koffie hier en een lunch daar. De komende maanden ga je zien dat consumenten het centrum doelgericht gaan bezoeken en de horeca hierbij niet altijd bezoeken. Kleine steden zullen hier minder last van hebben dan grote steden. 

Zet in op terras

Het terras heeft dit jaar een grotere waarde dan ooit tevoren. Ook in het najaar zetten veel ondernemers in op het terras en gaan aan de slag met voorzorgsmaatregelen om het gasten zo comfortabel mogelijk te maken buiten, ook in de koudere maanden. 

Out-of-home wordt in-home 

Om het verlies aan omzet enigszins op te vangen, kun je als ondernemer inzetten op bezorg- of afhaalmaaltijden. Nu zijn een heel aantal ondernemers daar in de lock-down periode mee gestart, maar sommigen zijn ook weer gestopt, omdat het simpelweg niet te combineren is met het runnen van het restaurantgedeelte. Richting het najaar is het slim om opnieuw starten met delivery te overwegen. En heb je al nagedacht over de feestdagen? Hoe ga jij deze invullen? Het zal er heel anders uit gaan zien dan vorige jaren. Ga je misschien afhaal/bezorgboxen maken voor Kerst en oud en nieuw? Hoe ga je je dan onderscheiden en hoe zorg je voor dat beetje extra (service)?

Verandering van supply chain    

Van boer tot bord was gericht op efficiency: hoe kunnen we de producten zo goedkoop mogelijk op het bord krijgen? Maar in plaats van efficiëntie, kijken we steeds meer naar hoe dat op een effectieve manier kan. Hoe zorg ik ervoor dat ik gegarandeerd over producten kan beschikken? Lokale producten kunnen hiervoor een oplossing zijn. 

Duurzaamheid 

Tijdens de lockdown periode hadden we ineens strakblauwe luchten en voor het eerst in decennia waren de toppen van de Himalaya weer te zien. De luchtkwaliteit verbeterde in een korte periode en zo waren er meer positieve ontwikkelingen te zien in de natuur. Voor veel consumenten was dit een eyeopener. De duurzaamheidstrend was natuurlijk al ingezet, maar zet zich nu versneld voort. 

Echter staan bedrijven in deze tijd van crisis niet te spartelen om te investeren in duurzaamheid en moeten alle zeilen bijgezet worden om te kunnen overleven. Kortom: de noodzaak is er, de welwillendheid ook, maar de (financiële) mogelijkheden zijn er alleen niet bij veel bedrijven. Volgens Dirk kunnen we echter niet meer wegkijken en moeten we allemaal iets bijdragen aan een duurzamer bestaan, hoe klein de impact ook is. Met kleine stapjes kan je al een verschil maken. 

Op zoek naar zekerheid 

Merken geven een bepaald gevoel van zekerheid. Ook in de horeca voorziet Dirk een behoefte aan betrouwbaarheid. Zoals hij stelt: het belang van ketens en filialisering gaat toenemen. Nu zal je denken: wat kan ik hiermee als horecazaak die geen onderdeel is van een keten? Het is van belang om te gaan denken als een marketeer. Waar staat jouw zaak/jouw merk voor, wat is jullie verhaal en hoe dragen jullie dat uit? Daarnaast is een standaardisering van processen en een consistente uitstraling richting de gast belangrijk, zodat je een juiste prijs-kwaliteit kan bieden en de gast krijgt wat hij of zij vooraf (minimaal) verwachtte van het bezoek.

Social media: contact met de gast 

Als je beperkt wordt om met gasten in contact te komen, doordat je simpelweg minder gasten kan ontvangen, dan is social media een uitkomst. Door social media kan je actief blijven communiceren naar je (potentiële) gast en kan je ook je merk uitdragen: laten zien waar je voor staat. Social media doe je er niet zomaar even bij, hier moet je in investeren en iemand uit je team op zetten om juist ook die betrouwbaarheid onder je fans op te kunnen bouwen. 

Digitalisering  

De consument is gewend geraakt aan gemak. E-commerce heeft de afgelopen periode een enorme piek gekend. Deze ontwikkeling zal doorzetten. De behoefte aan gemak zal ook in de out-of-home markt ontstaan. Hoe ga je hier als horecaondernemer op inspelen? Het kan al iets simpels zijn als een goed werkende mobiele website of je aansluiten bij platformen voor meer bereik.


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Ontdek meer over

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken