Volgende session: Foodyard Market 2024

Vergroot je online zichtbaarheid. Juist nu!

3 min ■ Blog ■ 12 juni 2020

Vergroot je online zichtbaarheid. Juist nu!

Waar normaal gesproken de openingstijden en ‘regels’ van jouw restaurant en de diensten die je aanbiedt voor jouw gasten voor zich spreken, is dat in dit post-corona tijdperk wel anders. Eerder schreven we al over de nieuwe Covid-19 functies in Google Mijn Bedrijf. In deze blog leggen we uit wat je nog meer kunt doen om juist nu je online zichtbaarheid te vergroten.

Grote kans dat je ergens in de afgelopen maanden je Google Mijn Bedrijf profiel hebt bijgewerkt naar jouw huidige situatie. Nu is het moment om tijd en aandacht te steken in het optimaliseren van je profiel. Dit draagt bij aan een hogere ranking in Google en dus aan een grotere online zichtbaarheid. De volgende categorieën zijn goed om te optimaliseren.

Bedrijfscategorie

De bedrijfscategorie, en dan met name de primaire categorie, voor je onderneming is belangrijk. Aan de hand hiervan bepaalt het algoritme van Google welke bedrijven worden getoond bij een bepaalde zoekopdracht. Het is belangrijk om een primaire categorie te kiezen die zo veel mogelijk bij jouw type onderneming aansluit. Ben je niet helemaal zeker van jouw categorie? Dan kan het slim zijn om te kijken welke categorieën jouw vijf grootste concurrenten hebben gekozen.

Servicegebied

Richt jij je (nu) ook op het bezorgen van maaltijden? Dan is niet alleen je adres belangrijk, maar ook het gebied waarin je maaltijden levert. Geef aan wat jouw servicegebied in, zodat je niet alleen wordt getoond in zoekresultaten met het dorp of de stad waarin je gesitueerd bent, maar ook in omliggende dorpen en steden waar je jouw maaltijden bezorgt.

Openingstijden

Grote kans dat je openingstijden de afgelopen maanden nogal variabel zijn geweest. Houd deze up-to-date in Google Mijn Bedrijf. Zo weten je gasten precies wanneer ze wel en niet bij jou terecht kunnen.

Menu toevoegen

Voor restaurants geldt dat je in Google Mijn Bedrijf via de menu-editor je menu kunt toevoegen. Om dit extra overzichtelijk te maken, kun je je gerechten ook nog groeperen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld voorgerechten, hoofdgerechten en desserts.

Services

Het kan goed zijn dat je de afgelopen tijd bent gestart met nieuwe services, zoals het aanbieden van afhaal- en bezorgmaaltijden. Voeg in Google Mijn Bedrijf je diensten toe, zodat jouw gasten weten waar ze bij jou allemaal voor terecht kunnen.

Hoogtepunten

Voor de horeca is deze categorie heel relevant, hier kun je namelijk praktische informatie geven. Geef bijvoorbeeld aan of jouw zaak roltoegankelijk is, of je gratis Wifi aanbiedt en of er een mogelijkheid is om (gratis) te parkeren.

Foto’s

Google geeft aan dat er bij bedrijfsvermeldingen met foto’s 42 procent meer routebeschrijvingen worden aangevraagd en 35 procent meer websitebezoeken worden gerealiseerd. Het loont dus om foto’s aan je bedrijfspagina toe te voegen. Foto’s van jouw zaak zijn een veilige optie, dat doet alleen maar goed. Mocht je je ook foto’s van je gerechten willen toevoegen, houd dan in gedachten: als je het doet, doe het dan goed. Een slecht belichte foto van een pizza die niet zo smakelijk uit de verf komt, zal jouw profiel eerder kwaad dan goed doen.

Reviews

Misschien maak je al gebruik van een ander platform waarop je reviews van jouw restaurant verzamelt, maar het loont zeker om deze ook in Google te verzamelen. Het is daarbij belangrijk om consequent op elke review te reageren, ook als deze minder positief is. Bedank in zo’n geval de reviewer voor zijn of haar feedback en houd voor jezelf in gedachten dat je niet iedereen tevreden kan stellen. Bovendien zijn alleen scores van 5 sterren niet realistisch, dus in die zin draagt een minder positieve review zeker bij aan de geloofwaardigheid van je profiel.

Veelgestelde vragen

Google Mijn Bedrijf biedt ook een onderdeel waar gasten hun vragen kunnen stellen. Veel vragen kun je voorkomen door je bedrijfsomschrijving volledig in te vullen en je profiel up-to-date te houden. Mochten er toch vragen binnenkomen, wees hierin dan proactief en beantwoord ze snel. De antwoorden hebben vaak invloed op het keuzeproces van jouw gast, wees je daarvan bewust. Bovendien hoeft je antwoord niet lang te zien: niemand zit te wachten op een lange lap tekst, dus ga voor kort en bondig.

Bron: Emerce.nl


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community