Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Vijf tips voor nieuwe gasten naast je vaste gasten

4 min ■ Blog ■ 15 augustus 2018

Vijf tips voor nieuwe gasten naast je vaste gasten

Elke dag een zaak vol nieuwe gezichten. Nieuwe gasten die jouw restaurant hebben weten te vinden. Van veel nieuwe mensen complimentjes en bevestiging krijgen over het eten, de service en algehele sfeer. Dat geeft een heerlijk gevoel. Herkenbaar? Veel (beginnende)restaurateurs zijn ‘verslaafd’ aan nieuwe gasten. Lees hier hoe je nieuwe gasten aantrekt en tegelijkertijd je vaste gasten behoudt.

Word of Mouth

Het klantbestand uitbreiden is van groot belang in de horecabranche. Maar net zo belangrijk, of misschien wel nog belangrijker: vaste gasten blijven verrassen.  Loyale gasten trekken immers nieuwe gasten. Als de vaste, loyale gasten tevreden zijn, wordt je besproken. De positieve ervaringen van de loyale gasten wekken een positieve indruk bij hun netwerk en maken zo nieuwe gasten nieuwsgierig. 

Segmenteren

Begin bij het begin. Elk bedrijf heeft een specifieke doelgroep waar het zich op richt. Stel jezelf vooraf dus de vraag: wie is mijn gast? Geef hierbij antwoord op vragen als: tot welke leeftijdscategorie behoren zij? Op welke inkomensklasse richt ik me? Hoe oriënteren zij zich:, offline of online? En wat doen ze in hun vrije tijd? 

Komt u maar

Als de je de doelgroep eenmaal kent, is het noodzaak dat de doelgroep jou gaat kennen. Hoe doe je dat?

 1: Houdt het serviceniveau ten alle tijden hoog 
Personeelstekort, drukte of welk excuus dan ook, is nooit reden om het serviceniveau naar beneden bij te stellen. Een paar easy-to-do-tips:

  • Herken de gast als hij voor de tweede keer (of vaker) komt. Laat dit merken door een opmerking over de vorige keer te maken. Vraag of je het favoriete drankje kan inschenken, kom terug op een gespreksonderwerp van het vorige bezoek of laat op een andere manier merken dat je de gast herkent.  
  • Houdt continue een oogje op de tafels. Merk op dat glazen bijna leeg zijn en stel voor om bij te schenken.
  • Beloon loyaliteit. Zet een loyaliteitsprogramma op. Welke beloning de gast werkelijk motiveert is afhankelijk van de door jou gekozen doelgroep. Voer een onderzoek uit om hier goed op te kunnen anticiperen.
  • Wat altijd goed werkt is als de keukenbrigade in het restaurant komt. Zij zijn de creators van al het spectaculaire wat de keuken uitkomt. Zij kunnen het verhaal van de gerechten vertellen en zo een extra beleving geven.

 2: Food first 
Voor zowel nieuwe als vaste gasten is het belangrijk om te blijven verrassen. Breng nieuwe technieken in de keuken, verras met een bijzondere opmaak of gebruik speciale producten. Dat geldt voor zowel een Michelinsterrenrestaurant of een fijn, basic eetcafé. Wat het gerecht ook is, hoe vaak de keukenbrigade het al heeft gemaakt. Verslap nooit. Elk bord dat de keuken verlaat moet 100 procent passie en creativiteit uitstralen. Want hoewel decor en sfeer van het restaurant ook belangrijk zijn voor de achtergebleven indruk, het culinaire verlangen van de gast moet gestild zijn.

 3: Excelleer met sfeer
De gekozen doelgroep is belangrijk voor de sfeer. Het interieur en het totale gevoel is per doelgroep verschillend. Ook hier geldt dat de kleine details grote dingen kunnen betekenen. Een bijzondere lamp, de opstelling van het interieur, het kleurenschema, de muziek, accessoires en verse bloemen kunnen het verschil maken. Schroom niet om bij andere zaken te kijken hoe zij het doen en wat de sfeer nou de sfeer maakt. Kijken en een idee “lenen” is oké. Maar neem niks één op één over. Wees uniek en laat de ambiance passen bij het totaalplaatje.

 4: Let’s get social
Vroeger waren geprinte media dé manier om een bedrijf onder de aandacht te krijgen. Online, dat is waar het nu gebeurt. Ga ook zelf aan de slag op het online speelveld en zorg dat je weet wat de trends zijn. Speel in op die trends door aan te sluiten bij populaire hashtags of, voor een instagrammable uitstraling te kiezen. Dat levert heel snel gratis promotie op, precies onder de door jou gekozen doelgroep. En last but zeker not least: Zorg dat je te vinden bent op boekingssites en –apps en houdt in de gaten hoe de recensies zijn. Reageer, wees vriendelijk en geef toe als er fouten zijn gemaakt. Dat maakt je als bedrijf menselijk en laat je goede wil zien om iets op te lossen.

 Alle ins, outs en tips over social media lees je in de serie over socials

 5: Promoot, met het juiste doel
De belangrijkste reden voor goede promoties, speciale prijzen, verkooptrucs, loyaltyprogramma’s, en andere vormen van promotie, is om de gemiddelde besteding te verhogen en omzet te verhogen. Maar het helpt ook om de toestroom naar het restaurant te verbeteren. Pas wel op:  leg niet te veel nadruk op het aantrekken van nieuwe gasten, dat werkt juist averechts. Bereid al je promoties goed voor en houdt continu het doel voor ogen.

Exclusief  is key
Om nieuwe gasten te trekken en van nieuwe gasten vaste gaten te maken, moet je iets hebben wat de concurrent niet heeft. Een beetje exclusiviteit, iets dat onderscheidend is van de rest. De lijst voor mogelijkheden is eindeloos. Ga voor een unieke look, kies een specifieke doelgroep, of zoek het kleiner: zoek een bijzondere manier om te serveren. Plaats het unieke in de gerechten of zorg voor uitzonderlijk personeel.

Bron: https://joinposter.com/en/post/5-proven-ways-to-attract-new-visitors 


Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken