Zo pakt De Loohoeve bezorgen en afhalen aan

Zo pakt De Loohoeve bezorgen en afhalen aan

Geplaatst op 15 april 2020

Nu de horeca in ieder geval tot en met 28 april gesloten blijft, gaan ondernemers massaal op zoek naar alternatieven om toch hun (vaste) gastenkring van dienst te kunnen zijn. Zo ook Jeroen en Marleen Brouwer van De Loohoeve. In Break met Ben vertelt Marleen hoe zij de plotselinge sluiting hebben ervaren en waar zij zich nu mee bezighouden.

Allereerst: hoe gaat het met jullie?

“Ja, naar omstandigheden gaat het goed hoor. Het is wel heel anders werken nu. We hebben het nog steeds druk, waar we heel dankbaar voor zijn, maar het is anders druk. We zijn nu om 18 uur klaar met werken, terwijl het normaal gesproken dan pas begint. Het hele ritme is veranderd en we hebben nu veel meer tijd met elkaar als gezin.”

Laten we eerst even teruggaan naar de dag van de sluiting. Hoe was die dag?

“Nou, dat was wel even schakelen. Ik had net ons zoontje in bad gedaan, dus ik stond boven en ik zag alle gasten uit het restaurant gewoon weglopen. En de gasten die nog zouden komen, belden af. Jeroen is toen meteen aan de slag gegaan met het bouwen van een webshop, hij heeft daar die nacht tot 4 uur aan gewerkt. Op die manier konden we meteen overstappen op het bezorgen van gerechten. In de eerste week liepen we natuurlijk nog tegen heel veel beginnersfouten aan, maar nu staat het wel.”

Hoe pakken jullie bezorgen en afhalen aan?

“Wij hebben bijna alles geautomatiseerd, dus we krijgen de bestellingen binnen via een app en ook de rijroutes worden via die app voor ons berekend. Dus we zijn wat dat betreft nu net Bidfood, haha. We bezorgen allebei zelf, dus de één rijdt de route Emmen en de ander de route Assen bijvoorbeeld.”

En wat serveren jullie?

“We serveren een driegangenmenu. We beginnen met een koud voorgerecht, nu is het bijvoorbeeld een salade kreeft, met verschillende groentes en een vinaigrette. Het hoofdgerecht bestaat uit een stoofgerecht, zoals sukade, want alleen daarmee kunnen we zorgen dat de garing perfect is. En als nagerecht bieden we tarte tatin met vanillesaus, die hoeven onze gasten alleen nog maar thuis in hun oven af te bakken en om te draaien én de vanillesaus erbij te serveren. We doen bij het bezorgmenu niet aan amuses, maar het is wel inclusief brood van bakkerij Fleddérus met huisgemaakte boter en friandises voor bij de koffie.”

Waar moet je rekening mee houden met bezorgen?

“Nou, wij geven onze bestellingen koud mee, voor ons werkt het anders niet. We doen er dan een beschrijving bij hoe gasten de gerechten thuis het beste kunnen opwarmen en opmaken. Verder doen we bij het menu nog een persoonlijke boodschap van ons beide, een kaartje waarop we mensen oproepen om het gerecht op social media te delen én een bon voor 25 euro korting voor een diner straks bij ons. Qua verpakkingsmateriaal gebruiken we nu ook zo veel mogelijk karton in plaats van plastic. De eerste week hadden we iets te veel plastic en toen dachten we: dat kan anders.”

Loopt het goed?

“Ja, het loopt goed, maar ik word veel blijer van leuke mensen in ons restaurant en mooie gerechten op een bord in plaats van dat we alles nu in kartonnen bakjes moeten meegeven. Maar ja, dit houdt het restaurant omhoog en daar gaat het om. Je doet dit om je restaurant te kunnen behouden. We proberen ondanks alles zo veel mogelijk het plezier erin te houden. We geven vol gas – letterlijk én figuurlijk nu.”

In Break met Ben gaat culinair adviseur Ben Oort elke werkdag om 10.00 uur live via het Instagram-kanaal van Foodyard. Stay tuned »

Deze blogs vind je misschien ook interessant