3 min ■ Blog ■ 6 november 2018
De bezorgrevolutie is in volle gang. In wereldsteden zoals Londen en New York worden steeds meer luxe appartementen opgeleverd waarin geen keuken meer aanwezig is. Het idee erachter? Dankzij de trend van de bezorgmaaltijd wordt een keuken overbodig. Deze ontwikkeling lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Amsterdam zijn inmiddels de eerste appartementen zonder keuken opgeleverd. Het is slechts één van de vele signalen dat bezorgmaaltijden booming business zijn. Met deze 4 tips speel je als ondernemer slim in op deze trend.
Niet elk gerecht dat in een restaurant op de kaart staat leent zich automatisch ook voor bezorging. Kijk dus kritisch naar de gerechten die je wilt gaat bezorgen. Bedenk goed hoe je gerechten een (hobbelig) ritje op de scooter of bezorgfiets zullen doorstaan. Gerechten die snel afkoelen of die een heel delicate opmaak op het bord vereisen zijn dan lastig. Maar blijf hierin tegelijkertijd wel creatief: een high end hamburger lijkt misschien geen ideale maaltijd om te bezorgen, maar Robert Kranenborgs Thrill Grill weet hun burgers toch op succesvolle wijze te bezorgen. De onderdelen van de hamburger worden los bezorgd met daarbij een kaartje waarop in stappen staat uitgelegd hoe je de burger zelf moet opbouwen. Zo blijft de kwaliteit van de burger gewaarborgd en met het toevoegen van het stappenplan creëert het restaurant bovendien een beleving bij de consument thuis.
Wees je ervan bewust dat je bezorgmenu het visitiekaartje is van jouw onderneming. De kwaliteit van je bezorgmaaltijden moet dus altijd in orde zijn. Daarnaast zijn verpakkingen de perfecte manier om de uitstraling van je bezorgmaaltijden op te lijnen met de ambiance van je fysieke restaurant. Denk dus goed na hoe je je bezorgmaaltijden verpakt. Wat past bij de uitstraling en beleving van jouw onderneming?
De online foodbranche vraagt om een andere strategie dan een fysiek restaurant. Zie de bezorging niet als bijzaak, maar beschouw het echt als een seperate internetonderneming. Wanneer consumenten kiezen voor een bezorgmaaltijd, bevinden ze zich in een totaal andere situatie dan wanneer uit eten gaan in een restaurant. De verwachting van de consument is daarmee dus ook helemaal anders. Ga dus goed na wat de verwachtingen van de consumenten zijn bij het bestellen van jouw maaltijden en welke service jij daarbij kunt bieden.
Het grote voordeel van maaltijdbezorging is dat je veel inzicht krijg in het gedrag van de consument. Van deze data kun je handig gebruiken. Analyseer bijvoorbeeld goed welke gerechten het populairst zijn of ontdek trends in een bepaald bestelgebied. Bovendien kun je jouw service dankzij data veel gemakkelijker personaliseren. Heeft een klant eens aangeven dat hij of zij geen gluten eet? Zorg dan dat aan deze klanten alleen nog glutenvrije gerechten worden getoond. Reken maar dat de klant zich koning voelt met deze persoonlijke benadering.
Meer lezen over de toekomst van de bezorgmaaltijd? Lees het artikel in Foodyard magazine #3 »
Redacteur Foodyard
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken