Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

​10x zo start je een succesvol restaurant

4 min ■ Blog ■ 13 juni 2019

​10x zo start je een succesvol restaurant

Bijna de helft van iedereen die in de horeca werkt, heeft als grote droom om ooit een eigen restaurant te beginnen. Maar het starten van een eigen zaak is niet zonder risico’s. Hoe zorg je dat jouw restaurant een succes wordt? Will Malnati, mede-eigenaar van het internationale restaurantconcept TORO, deelt zijn tien beste tips.

1. Weet waarop je kunt bezuinigen (en waarop niet)

“Het is een veelgehoord advies om je onderneming met een zo klein mogelijk kapitaal te openen. Geen onaardig advies, want er zijn inderdaad zaken waarop je flink kunt bezuinigen. Maar er zijn ook aspecten waarop ik nooit zou bezuinigen. Airconditioning, toiletten en andere zaken die zorgen voor het comfort van je gasten: doe daarin geen concessies. In the end zal deze investering zich zeker uitbetalen.”

2. Neem geen overgekwalificeerd personeel aan

“Hoewel je zeker geen ondergekwalificeerd personeel moet aannemen, heeft het ook geen zin om mensen aan te nemen die overgekwalificeerd zijn. Wanneer je geen ruimte hebt om deze werknemers te laten groeien, zullen ze ook niet lang bij je blijven werken. Jouw doel is om personeel aan te nemen dat met je mee wil groeien en wellicht creëert de groei van jouw onderneming ook wel mooie kansen voor de persoonlijke groei van jouw personeel.”

3. Iedere gast in jouw restaurant is belangrijk

“Vanzelfsprekend is elke klant belangrijk voor jou, maar sommige gasten kunnen zelfs een sleutelrol spelen in het succes van jouw restaurant. Ik begroette in mijn restaurant een man aan de bar, we maakten een praatje en hij vroeg of ik er wel eens aan had gedacht om ons concept ook in Dubai uit te rollen. Je raadt het al, inmiddels hebben we - onder andere door deze gast - een goedlopende zaak in Dubai. Welke les kun je hieruit trekken? Behandel elke klant alsof hij een sleutelrol voor jou kan spelen, je weet maar nooit waar het toe leidt.”

4. Het zijn de kleine gebaren die jou onderscheidend maken

“Toen mijn vrouw en ik op huwelijksreis in Italië waren, aten we bij een klein lokaal restaurant. Bij binnenkomst werden we persoonlijk welkom geheten en kregen we beiden een glas prosecco van de zaak. Toen ik later aan de manager vroeg hoeveel hij in die prosecco investeerde, vertelde hij dat het neerkwam op zo’n 30 flessen op een avond én dat het die investering dubbel en dwars waard was. Probeer dit soort sympathieke gebaren in te bouwen in je concept; ze zullen je gasten nog lang bijblijven.”

5. Neem jezelf niet te serieus

“Natuurlijk moet je je service en kwaliteit uiterst serieus nemen, maar jezélf niet. Wees niet te gestructureerd of te netjes. Hoe minder serieus je jezelf neemt, hoe meer plezier je met je gasten zult hebben. En hoe oprechter zij jouw restaurant zullen ervaren.”

6. Zorg dat je team zich op hun gemak voelt

“Wanneer jouw werknemers zich op hun gemak voelen in hun werkzaamheden, zullen ze betere service leveren. Vind een goede balans tussen een ontspannen en professionele houding van je personeel.”

7. Succes moet gevierd worden

“Het is makkelijk om te focussen op zaken die nog niet helemaal goed gaan, maar vergeet niet om succes te vieren. Neem het niet voor normaal aan wanneer je een vijfsterren-review binnenkrijgt. Vier ook deze kleine successen samen met je werknemers. Dit houdt je team gemotiveerd en geïnspireerd. Mensen houden er nu eenmaal van om te werken in een omgeving waarin ze zich gewaardeerd voelen en deze positieve invloed zal dan ook zeker doorwerken naar je gasten.”

8.  Wees niet te gretig in je groei

“Neem de tijd voor het nastreven van nieuwe kansen. Te snel groeien kan ook een negatief effect hebben: je team kan de capaciteit misschien niet aan, waardoor je moet inleveren op kwaliteit. Dat is zonde, in plaats daarvan kun je beter eerst je merk verstevigen.”

9. It’s all about the food

“Natuurlijk dragen meerdere aspecten bij aan het succes van een restaurant, maar uiteindelijk gaat het om de gerechten die er geserveerd worden. Een slimme locatie kan bijdragen aan het aantal bezoekers in jouw zaak, maar reken maar dat mensen bereid zijn om een stukje om te gaan voor echt goed eten. Kortom: als de gerechten goed zijn, weten de gasten jou vanzelf te vinden.”

10. Leer van andere horecaondernemers

“Elk restaurant kent mindere periodes, maar dat delen slechts weinig horecaondernemers met elkaar. Toen ik net begon als ondernemer, had ik graag dit soort geluiden van andere ondernemers gehoord, ook om te leren van de ervaringen van anderen. Ga eropuit om dit soort gesprekken op te zoeken. Ga eens op zoek naar ervaren ondernemers in jouw regio en vraag wat zij van al die jaren hebben geleerd. En hoe mooi zou het zijn als startende ondernemers over een paar jaar bij jou terechtkomen voor advies?”   

Bron: inc.com


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community