Volgende session: Lunchen Tel Aviv Style

Boudewijn Graveland over de meerwaarde van branding voor jouw horecazaak

4 min ■ Blog ■ 29 oktober 2021

Boudewijn Graveland over de meerwaarde van branding voor jouw horecazaak

Branding kan vandaag de dag het succes van jouw horecazaak maken of breken. Hoe zorg je dat je van jouw restaurant ook een ijzersterk merk maakt? Foodyard’s Rianne vraagt het aan Boudewijn Graveland, eigenaar van het succesvolle bedrijf The Branding Club. Hij deelt zijn visie op branding voor horeca en tips om met jouw horecazaak een sterk merk neer te zetten.

Wat is branding volgens jou?

‘Het is de why van een bedrijf. Waarom doe je wat je doet? De branding is uiteindelijk ook het stukje van je bedrijf dat maakt of mensen zich wel of niet identificeren met jouw zaak. Het is een combinatie van de persoonlijkheid van een ondernemer, een visie en het concept. Als je eenmaal overtuigd bent van jouw idee, dan is het ook belangrijk dat je dat van de daken schreeuwt, zodat meer mensen zich daarmee identificeren en eventueel zelfs bereid zijn om daar meer voor te betalen. Branding gaat over je verhaal, je ideeën en je visie.’

‘De horeca is bij uitstek een markt waarin branding een sneeuwbaleffect kan veroorzaken.’

Wat is de meerwaarde van branding?

‘Als je je branding goed hebt ingericht, heeft het gigantisch veel meerwaarde. Waarom zijn mensen bereid om voor een Nike-shirt soms wel tien keer zo veel te betalen als voor een merkloos wit t-shirt? Dat zit ‘m in de branding. Als je dat goed hebt ingericht, kun je enorme marges pakken en heeft het ontzettend veel meerwaarde voor je bedrijf. Je creëert een beweging in plaats van een zaak.’

En waarom is branding juist in de horecabranche zo belangrijk?

‘De horeca is bij uitstek een markt waarin branding al snel een sneeuwbaleffect kan veroorzaken. Als er tien horecazaken naast elkaar zitten, dan gaan mensen - nog los van het hele online stuk - kijken welke zaak het meest aanspreekt. Waar is het druk? Welke zaak ziet er het aantrekkelijkst uit? Als jouw zaak er gelikt uitziet, krijg je als gevolg daarvan meer gasten, waardoor het er nóg aantrekkelijker uitziet. Mensen denken dan: dit is een populaire tent, daar moet ik ook heen. Alleen door je branding vanaf het begin goed in te richten, kun je je onderscheiden.’

Boudewijn Graveland, eigenaar van The Branding Club

Stel, ik start een nieuw horecaconcept. Hoe zou jij mij dan adviseren om die onderscheidende branding meteen sterk neer te zetten?

‘Heel plat gezegd levert elk restaurant in de kern precies hetzelfde, namelijk: eten en drinken. Er zijn tegenwoordig zo veel plekken waar je dat kunt halen, dus gasten zijn meer dan ooit op zoek naar die meerwaarde. Het creëren van die meerwaarde begint met het neerzetten van de why. Zorg vervolgens dat alles wat je doet ook bij die why aansluit. Je huisstijl, je interieur, je online zichtbaarheid: het moet allemaal passen bij je merkwaarde en je kernwaarden. Ik zou daar in het begin dan ook echt in investeren, zorg dat het vanaf dag één helemaal on point is.’

‘Als horecabedrijf verkoop je niet zo zeer eten en drinken, je verkoopt een beleving.’

Met The Branding Club leveren jullie nu vooral productbranding, dus duurzame disposables in de huisstijl van het betreffende horecamerk. Hoe draagt dat bij aan de branding van restaurant?

‘Het is daarvoor belangrijk om te kijken naar het grotere plaatje. Ik spreek nog vaak horecaondernemers die zeggen: “een blanco servet kost me nu eenmaal minder dan een bedrukt servet.” Dat kan zo zijn, maar volgens mij moet je vooral kijken naar wat een bedrukt servet je oplevert. Houd in gedachte dat elke euro die je nu meer uitgeeft, je straks misschien wel 10 euro extra oplevert. Natuurlijk zal dit klinken als preken voor eigen parochie, maar als ik kijk naar succesvolle horecabedrijven, dan zijn dat allemaal bedrijven die een sterk merk hebben en dat ook met trots uitdragen. Op alle mogelijke manieren, dus ook door middel van hun disposables.’

Welke Nederlandse horecabedrijven zijn qua branding toonaangevend volgens jou?

‘Vegan Junkfood Bar heeft het echt fantastisch voor elkaar, dat is een hele goede. The Avocado Show natuurlijk, zij zijn er echt in geslaagd om méér dan een horecazaak te worden, het is inmiddels echt een beweging. The Butcher en Dadawan zijn er ook goed in. En brownies & downies vind ik daarin ook supergoed, zij dragen het sympathieke dat aan het concept verbonden is heel goed uit.’


Wat is volgens jou de sleutel tot hun succes?

‘Het is belangrijk om je als horecaondernemer, of eigenlijk überhaupt als ondernemer, te realiseren dat het meestal niet zo zeer de producten zijn die je levert, maar de service. Als horecabedrijf verkoop je niet zo zeer eten en drinken, je verkoopt een beleving. En hoe kun je een beleving verkopen als je geen tijd en energie steekt in zaken zoals merkwaarde, de aankleding en gastbeleving? Mensen kunnen maar één keer een eerste indruk krijgen van jouw zaak en die is allesbepalend. Dus op het moment dat je die kans om een goede indruk te maken niet meteen pakt, dan laat je enorm veel liggen.”

Hoe zorg jij voor een sterk horecamerk? Praat mee in onze Foodyard Community of stel je vraag aan Boudewijn »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken