Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

Hoe krijg je (meer) gasten naar je horecazaak?

4 min ■ Blog ■ 8 juli 2020

Hoe krijg je (meer) gasten naar je horecazaak?

Het is en blijft een uitdaging voor ondernemers. Hoe blijf je jezelf in de kijker spelen bij (potentiële) gasten, zodat je zaak vol zit en jij kan doen waar je goed in bent? We zetten een aantal tips en opties voor je op een rij.

Reviews stimuleren en delen 

Zeker in deze tijd is het aan te raden om gasten actief te vragen (of plaats het desnoods op je menukaart) om een review achter te laten. Zo halen ze misschien wel andere potentiële gasten over de drempel. Deel deze reviews ook via social media, je mag er trots op zijn! Zie een post op social media waarin je getagd wordt ook als een soort review. Jouw gast heeft het naar zijn zin en deelt dat met zijn of haar vrienden. Ook deze uitingen kan je reposten op jouw eigen kanaal met een vermelding van de profielnaam van de gast. 

Zet social media in 

Misschien wel de belangrijkste tip: zet social media in! Voordat je hiermee begint is het slim om bij jezelf na te gaan wat je wilt vertellen en uitstralen. Waar ben jij goed in? Wie is je doelgroep? Wat is je doelstelling? Hoe zorg je ervoor dat jouw zaak een gunfactor krijgt? Op basis van deze strategie ga je content maken: content is het geheel aan inhoud wat je deelt, denk bijvoorbeeld aan foto’s en (live)video’s. 

Je feed (voornamelijk op Instagram) is het visitekaartje voor jouw zaak. Zorg dus dat deze er strak uitziet en jouw publiek binnen 1 seconde kan zien waarom ze voor jouw zaak moeten kiezen. Kort gezegd houdt het in dat je foto’s van goede kwaliteit zijn, je eenzelfde sfeer of filter gebruikt, het eten en drinken er goed en uitnodigend uitziet en er moet voldoende afwisseling zijn in de content (deel bijvoorbeeld foto’s van personeel, food, drinks, sfeer etc.) Maar gebruik ook tools om je content er net wat gelikter uit te laten zien.

En wat deel je dan zoal via social media? Dat kan al iets heel simpels zijn als je nieuwe menukaart of je repost foto’s/video’s van gasten of je laat zien uit welke personen jouw team bestaat en hoe ze met liefde hun vak uitoefenen of laat zien hoe je een gerecht maakt. Keuze te over! En weet je het zelf even niet? Trek je team bij elkaar en ga brainstormen over mogelijke onderwerpen die passend zijn voor jouw zaak. 

Influencers

Gebruik micro- of lokale influencers om jouw zaak een boost te geven. Nodig ze bijvoorbeeld uit om van een ontbijt, lunch of diner te genieten en hiervan verslag te doen op hun social kanalen. 

Marketingacties 

Je zou ook kunnen inzetten op marketingacties. Bedenk voordat je een actie gaat bedenken wat je doel precies is. Is het meer gasten naar je zaak krijgen? Geef dan een aperitief weg bij het diner, 3 gangen voor de prijs van 2, een tweede lunch voor de helft van de prijs of zet een actieprijs in op een kleiner menu, zodat je nieuwe gasten kan trekken. Aan jou vervolgens de taak om aan upselling te doen, zodat je er een mooie marge aan overhoudt. Doe alleen marketingacties die bij het concept van jouw zaak passen. 

Thema’s & arrangementen 

Organiseer een high beer avond voor bierliefhebbers of ga voor een BBQ avond. Dit soort themadagen werken als een trein, vooral in combinatie met de inzet van social media. Heb je een arrangement te bieden, laat dit dan ook terugkomen op jouw website en misschien is het zelfs een idee om ermee te adverteren via Google (SEA). 

Communicatie 

Zorg voor een consistente communicatiestroom. Zowel qua inspiratie (mooie gerechten) als informatie, waarbij je een nieuw menu deelt of communiceert over het aantal plekken wat nog over is voor diner. Zo blijf je onder de aandacht bij jouw gasten en zo weten ze je beter te vinden! Ook hiervoor is social media perfect in te zetten. 

SEO 

Ben je bekend met SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. Wanneer je in Google een zoekopdracht ingeeft, krijg je talloze resultaten. Hoe kom je hoog (liefst op de eerste pagina) van deze resultaten? Waar het in de essentie om gaat is het volgende: waar wil jij op gevonden worden? Is dat bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘high tea Den Bosch’? Dan zul je daar je website op aan moeten passen qua pagina’s, structuur en teksten. En overall is het de vindbaarheid van jouw website belangrijk om deze up to date te houden. Zorg er dus voor dat aanbiedingen, arrangementen en menukaarten altijd actueel zijn. 

Doe iets extra’s 

Waarmee verras je jouw gasten? Zit die verrassing in de ontvangst, geef je een recept voor thuis bij de bon of krijgen je gasten een soepje om te proeven tussen de gangen door? Deze onverwachte momenten zijn cruciaal voor het ontvangen van positieve reviews of mond-tot-mond reclame. En juist hierdoor worden nieuwe gasten weer getriggerd om naar jouw zaak te komen!

Evenement

Een andere mogelijkheid om gasten te triggeren voor een komst naar jouw horecazaak is het organiseren van een (kleinschalig) event. Werk bijvoorbeeld samen met ondernemers in de buurt en zet een mini-markt op. Of organiseer een proeverij van de menukaart voor lokale bewoners en breng ze op de hoogte met een persoonlijke uitnodiging in de bus. 

Wees meer dan een horecagelegenheid  

De rol van de horeca verschuift. Een lunchzaak is tegenwoordig niet alleen meer een plek waar je een broodje of salade kan eten, maar het is een ware ontmoetings- en werkplek. Een plek tussen thuis en werk in: ook wel een third place genoemd. Waarmee bied jij meerwaarde voor jouw gasten?


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken