Volgende session: Jordy's Keuken inspiratielunch 2024

SEO (zoekmachine optimalisatie) voor de horeca: 5 tips

3 min ■ Blog ■ 27 juli 2020

SEO (zoekmachine optimalisatie) voor de horeca: 5 tips

In onze nieuwe rubriek Marketing Monday nemen we je maandelijks mee in de meest relevane marketing tips en tools voor de horeca. Deze keer lichten we het belang van SEO uit. Iedereen die teksten voor een website gaat schrijven, krijgt te maken met SEO. Tenminste, als je graag wil dat (potentiële) bezoekers jouw website weten te vinden. Ook voor de site van jouw restaurant kan het behoorlijk lonen om je eens in SEO te verdiepen. Hoe? We geven vijf praktische tips én een beetje achtergrondinformatie.

1. Wat is SEO?

Laten we bij het begin beginnen: wat is SEO precies? SEO staat voor de Engelse term Search Engine Optimization, dus ‘zoekmachineoptimalisatie’ in het Nederlands. Wanneer je – kortgezegd – op je website de juiste zoekwoorden op de juiste plekken verwerkt, zul je beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Ook de structuur, actualiteit en gebruiksvriendelijkheid van jouw website dragen bij aan SEO.

2. De juiste zoekwoorden

De eerste stap van SEO is om te bepalen welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Als je een restaurant hebt in Nijmegen, zal ‘restaurant Nijmegen’ voor jou bijvoorbeeld een relevante zoekterm zijn. Er zijn handige keyword-planners, waarin je precies kan zien welke zoektermen aan jouw zoekopdracht gerelateerd zijn en welk zoekvolume elke zoekterm heeft. Voorbeelden van deze tools zijn Google Keyword Planner, SEMrush en MOZ. Het gebruik van deze tools is niet (lees: verre van) gratis, maar gelukkig zijn er wel gratis alternatieven om zinvolle zoekwoorden te vinden. Je kunt bijvoorbeeld gebruiken maken van Google Trends om te kijken welke termen op dit moment in jouw branche populair zijn en het kan ook al zinvol zijn om je term eens in te typen in de zoekbalk van Google, waarna deze eronder vanzelf worden aangevuld met gerelateerde zoeksuggesties. Tot slot zijn er ook een paar gratis keyword-tools beschikbaar, bijvoorbeeld Ubersuggest, Keywordtool.io en Keyword Shitter. Deze tools zijn minder geavanceerd dan de eerder genoemde betaalde tools, maar helpen je toch een heel eind op weg.

3. De juiste zoekwoorden op de juiste plaats

Wanneer je de zoekwoorden hebt gevonden waar jij je op wilt focussen, is het belangrijk om ze op de juiste plaats te zetten. Strategische plekken om zoekwoorden te verwerken, zijn de titel van de pagina, de tussenkopjes op de pagina en in de meta-beschrijving van jouw website. Dit laatste is de beschrijving die in Google te zien is wanneer jouw website als zoekresultaat wordt getoond.

Het is handig om per pagina van jouw website één hoofdzoekterm te bepalen en eventueel één of twee sub-zoektermen. Stel je hebt een Aziatisch restaurant in de Nijmeegse wijk Bottendaal, dan zou ‘restaurant Nijmegen’ jouw hoofdzoekterm kunnen zijn en ‘Aziatisch restaurant’ en ‘restaurant Bottendaal’ kunnen de sub-zoektermen zijn. Het hoofdzoekwoord gebruik je dan op de meest prominente plaatsen (bijvoorbeeld de titelpagina, de meta-beschrijving en het eerste tussenkopje), terwijl je de sub-zoektermen regelmatig gebruikt op iets minder prominente plaatsen (bijvoorbeeld in de overige tussenkopjes en in de eerste zinnen van een alinea).

4. De structuur van je site

Hoe je site is opgebouwd, heeft ook effect op je SEO-score. En dat is eigenlijk logisch. Bij SEO draait het allemaal om het gemak en de relevantie voor de websitebezoeker. Als iets daaraan bijdraagt, dan is het wel een goede websitestructuur. Zorg dus voor een duidelijk navigatiemenu op je pagina, bijvoorbeeld opgedeeld in categorieën zoals ‘Home’, ‘Over’, ‘Menu’, ‘Reserveren’ en ‘Contact’. Voor elk van deze pagina’s kun je dan vervolgens een eigen zoekwoordanalyse doen (zie tip 3). Omdat het waarschijnlijk is dat veel bezoekers op jouw site terechtkomen om jouw menukaart  

5. Houd je site up-to-date

Een belangrijke vuistregel om je SEO blijvend te laten werken, is dat je site up-to-date moet zijn. Ten alle tijden moet jouw site relevant zijn voor de bezoekers, anders keldert ‘ie al snel naar beneden in de Google zoekresultaten. Ga goed na met welk doel jouw (potentiële) gasten je website zullen bezoeken en speel daarop in. Dat houdt in: zet altijd de meest actuele menukaart online, geef duidelijk aan wat gasten van jouw zaak kunnen verwachten en zorg op je site voor een duidelijk vindbare ‘reserveer-button’. Niets zou nu jouw top 10-positie in Google nog in de weg moeten zitten!

Aan de slag met de teksten voor je website? Download ons whitepaper met handige tips »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community