Volgende session: Japanse ingrediënten in de moderne gastronomie

ShareThatKitchen biedt uitkomst in de groeiende vraag naar dark kitchens

3 min ■ Blog ■ 22 maart 2021

ShareThatKitchen biedt uitkomst in de groeiende vraag naar dark kitchens

Delivery heeft zich definitief gevestigd in het Nederlandse horecalandschap. Maar hoe zorg je dat je ook straks – met de deuren open – voldoende keukencapaciteit hebt om je delivery voort te zetten? Het gloednieuwe platform ShareThatKitchen brengt vanaf medio april vraag en aanbod voor commerciële keukens bij elkaar. We spraken oprichters Jasper Kooijmans en Marcel de Reus over hun innovatieve initiatief.

Delivery en table-service combineren

Het idee voor ShareThatKitchen ontstond bij Marcel tijdens de eerste sluiting van de horeca. In zijn woonplaats zag hij de lokale horecaondernemers met veel pijn en moeite een delivery service optuigen, iets dat bij veel van hen al snel serieuze vormen aannam. Marcel: “Toen dacht ik: hoe gaan ze dat combineren als straks hun restaurant weer open mag? De capaciteit van delivery-service én table-service?” De enige oplossing die hij daarvoor zag, was om een dark kitchen te beginnen van waaruit de delivery gehost kan worden. “En toen was mijn gedachte: hoe kan ik die mensen aan zo’n dark kitchen helpen? Is er een mogelijkheid om zo’n keuken te huren van iemand die er een over heeft?”

Specifieke wensen

“Het platform biedt straks de mogelijkheid om te selecteren op specifieke wensen, zoals aanwezige apparatuur en locatie, maar ook of je een keuken in- of exclusief personeel wilt huren,” legt Jasper uit. “Bovendien gaan wij een stap verder: we bieden namelijk ook een uitgebreid onboarding programma voor ondernemers. Dat betekent dat iemand die via ons een ruimte huurt, ook de beschikking heeft over een pool van partners met verschillende expertises, waarbij kennis en kunde opgehaald kan worden om een deliveryservice succesvol op te zetten.” Op die manier gaat het platform stabiliteit te creëren; niet alleen een voordeel voor de verhurende partij, maar ook voor de startende delivery ondernemer.”

Oprichters van ShareThatKitchen Marcel de Reus (l) en Jasper Kooijmans (r)
Oprichters van ShareThatKitchen Marcel de Reus (l) en Jasper Kooijmans (r)

Nieuwe businessmodellen

De keukens die op het platform worden aangeboden zijn bijvoorbeeld keukens van evenementenlocaties, verpleeg- en verzorghuizen, congrescentra of bedrijfsrestaurants. “Allemaal commerciële keukens die - óók voor corona al - niet of nauwelijks optimaal benut worden,” vindt Jasper. “Terwijl een professionele keuken ongelooflijk duur is om te realiseren. Als je die investering niet meer hoeft te doen, omdat je de keuken simpelweg kunt huren, dan ontstaan er hele nieuwe businessmodellen.” 

Geen gasten ontvangen

Een logisch gevolg is dat er dan nieuwe horecaconcepten ontstaan die eigenlijk helemaal geen restaurantdoel meer hebben. “Niet elke ondernemer zit te wachten op een zaak waar je iedere dag gasten moet ontvangen, sommigen willen vooral lekker koken” legt Jasper uit. “Zo ontstaan er nu ook veel online entiteiten die gebruikmaken van een dark kitchen waar de maaltijden worden bereid. Als consument is het enige dat telt dat de bestelde maaltijd aan je verwachting voldoet. En waar die maaltijd wordt bereid, dat maakt niet meer uit.”

De toekomst van delivery

Marcel en Jasper zijn er zeker van dat maaltijdbezorging een blijvende trend is. “Delivery zal straks als de horeca heropent misschien best even terugvallen,” voorspelt Marcel. “Maar ik ben ervan overtuigd dat het daarna weer omhoog klimt. Je merkt dat we met elkaar nu de smaak te pakken hebben, zowel aan ondernemers- als aan consumentenzijde.” Bovendien heeft een hele nieuwe generatie nu het gemak van delivery ontdekt. Jasper: “Onderzoeken laten zien dat het vóór corona vooral de generaties Z en Y waren die maaltijden bestelden. Door corona zie je daarin een hele grote verschuiving; oudere generaties zijn nu óók bestellende consument geworden. En die generatie blijkt ook nog eens veel meer te besteden te hebben.”

De wereld veroveren

De mannen hebben grote ambities met het platform. Marcel: “Het uiteindelijke doel is om de wereld te veroveren. We hebben daarvoor al wat gesprekken gevoerd en mensen zijn erg enthousiast over het idee en zien mogelijkheden om dit in hun regio op te pakken. Maar voor nu richten we ons op de livegang in Nederland in april. Eigenaren kunnen dan hun keuken registreren en delivery-ondernemers kunnen via ShareThatKitchen.com op zoek gaan naar een keuken die voldoet aan hun wensen.”

Meer blogs voor jou

Maak jouw Foodyard profiel aan

Geef je interesses door en lees over onderwerpen die jij interessant vindt.

Account aanmaken