Volgende session: Foodyard Market 2024

Dit zijn de 5 grootste ergernissen van gasten. En zo voorkom je ze!

2 min ■ Blog ■ 24 januari 2020

Dit zijn de 5 grootste ergernissen van gasten. En zo voorkom je ze!

Gasten in de Nederlandse horeca worden steeds veeleisender. Het verhogen van de gasttevredenheid is dan ook een steeds grotere uitdaging. Maar wat zijn nu punten waarmee je makkelijk kunt scoren? We zetten de tien grootste horecaergernissen van gasten voor je op een rij én geven tips hoe je ze gemakkelijk kunt voorkomen.

1. Onvriendelijke bediening

Vriendelijkheid en gastvrijheid zijn de basis voor een goede service. Wanneer het hier aan short, is de kans groot dat gasten niet vaker naar je zaak zullen terugkeren. Het kan natuurlijk dat iemand z’n dag niet heeft, maar het spreekt voor zich dat je gasten hiervan niets mogen merken. Gelukkig is vriendelijkheid relatief eenvoudig te bereiken: met een glimlach en een hulpvaardige instelling kom je al een heel eind.

2. Lang moeten wachten

In de bediening draait het allemaal om oplettendheid: zorg dat je constant alert bent op de behoeftes van je gasten. Gasten vinden niets zo irritant als lang moeten wachten tot hun wensen worden ingewilligd. Heet ze dus bij binnenkomst meteen welkom met een glimlach, vraag de gasten wat ze willen drinken en blijf opletten of je je gasten ergens mee van dienst kunt zijn.

3. Koude gerechten

Niemand wordt blij van een gerecht dat al half (of helemaal) afgekoeld is op het moment dat het uitgeserveerd wordt. Vanuit de keukenbrigade is er de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er een goed product wordt meegegeven, wat ook inhoudt dat het gerecht de juiste temperatuur heeft. Vanuit het bedienend personeel is er de verantwoordelijkheid om het gerecht vervolgens zo snel mogelijk naar de gast te brengen. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat het eten afgekoeld bij de gast terechtkomt, ga dan niet in discussie, maar zorg voor een nieuw, warm gerecht.    

4. Te krappe tafels

Het interieur van een horecazaak speelt een belangrijke rol voor de gasttevredenheid, dat blijkt wel uit deze ergernis. Gasten vinden het hoogst irritant wanneer een tafel te krap is, wees er dus alert op dat gasten voldoende ruimte hebben. Dreigt een tafel te krap te worden voor het aantal gasten dat eraan zit? Schuif dan een andere tafel aan of vraag de gasten of ze liever willen verplaatsen naar een grotere tafel.

5. Betalen voor kraanwater

Het blijft een heikel punt in de horeca: het al dan niet serveren van gratis kraanwater. Om gasten zo veel mogelijk van dienst te zijn, zou je ervoor kunnen om gasten desgevraagd wel van gratis kraanwater te voorzien. In de meeste gevallen wordt hier immers om gevraagd náást een ander drankje. Bovendien kun je dit water meenemen in de kostenberekening, waar uiteindelijk de prijs van de andere kosten op gebaseerd wordt. Zo zijn beide partijen blij: de gasten ergeren zich niet aan het weigeren van gratis kraanwater en jij haalt toch je marge uit andere producten.

Wil je meer inspiratie om je gasttevredenheid te verhogen? Bekijk alle blogpost over dit onderwerp »

Bron: Horecainfo.eu


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community