Volgende session: Foodyard Market 2024

Horeca trends 2016: van nieuwe luxe tot breakfast bar

2 min ■ Blog ■ 25 december 2015

Horeca trends 2016: van nieuwe luxe tot breakfast bar

Een vooruitstrevende blik is nodig om in de horeca voorop te blijven lopen. Wat gaat 2016 ons brengen op culinair gebied? Welke horecatrends gaan we zien en waar liggen de kansen? Wij voorspellen lokale producten, vraag naar gezond en een doorbraak voor het ontbijt.

Hollands glorie

Ook in 2016 zullen streekproducten niet aan te slepen zijn. De trend gaat zelfs nog verder: naast de voor de hand liggende, typisch Nederlandse producten gaan onze boeren, telers, vissers en stokers ons ook voorzien van producten die we normaal van ver halen. Denk aan mozzarella uit Groningen, whisky en Black Angus uit Friesland en gamba’s uit Noord-Brabant. En dat levert verrassende achtergrondverhalen op waarmee je jouw gasten kunt boeien.


Nieuwe luxe

Overdaad en over the top dining waren tijdens de crisis niet op hun plaats. Maar alles gaat voorbij, zo ook de economische recessie. De versobering die we de laatste jaren zagen op culinair gebied ziet nu een tegenbeweging. Niet dat we direct massaal aan de kaviaar gaan, maar de verwachting voor 2016 is dat er meer luxe restaurants komen die exclusieve producten bieden. Wat de nieuwe luxe siert is dat er veel meer oog is voor duurzaamheid, ambacht en smaak. Echt en eerlijk genieten dus.

Gezond in de overtreffende trap

Denk je dat de gezondheidstrend op zijn hoogtepunt zit? Wacht dan 2016 nog even af. In Japan, Londen en de VS is de health trend alweer een stap verder en spelen restaurants en lunchrooms in op de medicinale eigenschappen van eten en drinken. In eigen land zijn de Amsterdamse JuiceBrothers al begonnen met een detox of cleanse kuur van vijf opeenvolgende, vloeibare maaltijden. Ook groenten en vegetarische gerechten zitten in de lift. Meer hierover in januari!

Breakfast bars

Buiten de deur ontbijten is in. Het heeft even geduurd, maar de snel gesmeerde boterham met kaas kan niet langer opboksen tegen het gemak van een smakelijk ontbijt in een gezellige tent. In de grote steden openen steeds meer breakfast- en brunchbars hun deuren voor een welwillend publiek. De alerte ondernemer speelt zeker op deze trend in, want door slim in te kopen wordt het ontbijt een absolute margemaker. Binnenkort meer tips om van het ontbijt een succes te maken.

Ook hot in 2016

  • Rooftop bars en restaurants
  • Fuserende keukens
  • De Oost-Europese keuken
  • Koreaans streetfood

Anne van Vlaenderen
Anne van Vlaenderen

Foodyard redactie

Meer talks voor jou