Volgende session: Foodyard Market 2024

​Tegendraads: restaurant De Houtloods

2 min ■ Blog ■ 11 maart 2016

​Tegendraads: restaurant De Houtloods

Een nieuwe rubriek is geboren: Tegendraads. In deze rubriek laten we (horeca)ondernemers en chefs aan het woord die met creativiteit, lef en eigenzinnigheid de zaken net iets anders aanpakken dan we gewend zijn. En dat is nodig om te blijven innoveren in de Nederlandse horeca. We trappen af met restaurant De Houtloods. Dit restaurant heeft niet één specifiek onderdeel dat eruit springt, maar ondernemer Sander Overweg pakt alles graag anders aan dan anders…

Open keuken 3.0

“Een brutale blik in de pannen.” De slogan van De Houtloods in Tilburg omvat precies waar het restaurant voor staat. Sander Overweg, eigenaar van de horecazaak, is enorm creatief, gedreven en heeft een flinke dosis lef. Zijn zaak is dan ook alles behalve standaard. Zo is er geen onderscheid gemaakt tussen keuken en restaurant. De keukenbar is de eyecatcher van De Houtloods waar gasten aan plaats kunnen nemen. Sander vertelt: “Laat de gasten maar in de pannen kijken. Transparantie en gastheerschap komen hier samen, want de chefs serveren de gerechten ook uit. Sommige gasten moeten er nog aan wennen en zoeken liever een plaatsje aan tafel. Maar als ze eenmaal aan de bar gegeten hebben, willen ze niet anders meer.”

Menukaart ingedeeld op smaaktypen

De menukaart van het Tilburgse restaurant is niet ingedeeld op de bekende driedeling van voor- hoofd- en nagerecht. Gasten kunnen hun gerechten uitkiezen op basis van smaaktypen. De jonge ondernemer zegt: “Op dit moment hebben we frisse, kruidige, rijke en zoete gerechten op de kaart. We raden gasten aan om van elke categorie een gerecht te kiezen voor de ideale opvolging van smaken. Uniek is dat we per categorie geen onderscheid maken tussen vis, vlees of groente. Van ieder soort is er per smaaktype één gerecht.” Een leuk detail: gasten eten gerechten met eetgerei naar wens. Op tafel ligt een lederen etui met daarin een mes, vork en stokjes. “Of eet lekker met de handen”, aldus Sander.

Visie op gastronomie

Sander weet waar hij over praat en heeft zich bewezen als talent. Hij heeft namelijk in december 2015 de BOV (Beste Ondernemers Visie) Trofee gewonnen. We vroegen hem naar zijn visie op gastronomie:

“Restaurants zullen zich moeten blijven onderscheiden door herkenbare meerwaarde te bieden. Het enkel bieden van kwaliteit is niet langer voldoende om de gast te trekken. Creëer een wauw-effect. En dat kan op verschillende manieren. Ben de gast altijd een stapje voor, want het gaat allang niet meer alleen over wat er op bord ligt.”

Heb jij ook een eigenzinnige kijk op gastronomie? Of ken je iemand die perfect past in deze rubriek? Laat het ons weten via Twitter of Facebook.


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community