Volgende session: Foodyard Market 2024

​Wees voorbereid op de 1,5 meter-maatschappij: 5 praktische tips

3 min ■ Blog ■ 4 mei 2020

​Wees voorbereid op de 1,5 meter-maatschappij: 5 praktische tips

De oproep wordt steeds duidelijker: denk erover na hoe jouw onderneming straks kan functioneren in een anderhalvemetermaatschappij. Waar moet je dan allemaal aan denken? En hoe bied je gasten een gevoel van veiligheid. Met deze praktische tips biedt de anderhalvemetermaatschappij voor jou geen onverwachte verrassingen meer.

1. Maak schoonmaken zichtbaar

Het zal je niet verbazen dat hygiëne de komende tijd een (nog) veel grotere rol gaat spelen in de horeca. Schoonmaakschema’s moeten rigoureuzer worden en het is belangrijk dat je gasten hiervan op de hoogte zijn. Laat op je website, social media en in je zaak zelf weten welke schoonmaakmaatregelen je treft. Er zijn experts die ervoor pleiten om van schoonmaken in je onderneming vanaf nu een bijna theatrale ‘highly visible performance’ te maken. Wellicht gaat dat wat ver, maar waar het om gaat is dat we schoonmaken de komende tijd niet meer zo veel mogelijk buiten het zicht van gasten moeten doen, maar juist ín het zicht van gasten. Op die manier zijn je gasten er extra van verzekerd dat jij er alles aan doet om hun veiligheid te waarborgen.

2. Zorg voor afstand tussen de tafels

Je hebt er ongetwijfeld al over nagedacht: hoe is het in jouw zaak gesteld met de afstand tussen de tafels? Voor veel horecaondernemingen zal de anderhalvemetermaatschappij betekenen dat tafels verder uit elkaar moeten worden geschoven en er dus plaats is voor minder tafels. Tenzij je beschikt over extra ruimte. Heb je een zaal die je normaal alleen voor besloten feestjes gebruikt? Of een ruimte die normaal gesproken voor zakelijke bijeenkomsten wordt ingezet? Dit is het moment om deze nu bij je zaak te betrekken. Zorg dat deze ruimte er de komende tijd op z’n best uitziet en probeer ook hier zo veel mogelijk de sfeer en uitstraling van de rest van jouw zaak neer te zetten.

3. Beperk de tafelitems

Tafelitems kunnen mogelijke overdragers van transmissie zijn, dus alles op tafel dat door meer dan één persoon aangeraakt zou kunnen worden, moet zo veel mogelijk beperkt worden. Zout- en peperstellen en sausflesjes op tafel zijn de komende tijd niet aan de orde. Maak in plaats daarvan liever gebruik van eenpersoonsverpakkingen, dus voorverpakte zout- en peperzakjes en portieverpakkingen van eventuele sauzen. Een ludiekere oplossing kan ook: vraag gasten om hun eigen zout- en peperstel mee te nemen!

4. Maak je menukaart digitaal

Als er in een restaurant één onderdeel is dat constant van gast tot gast wordt doorgegeven, dan is het natuurlijk de menukaart. Hoe los je dit op? De voorspelling is dat bestel-apps de komende tijd een enorm zullen opkomen. Gasten kunnen dan eenvoudig via hun mobiel een bestelling plaatsen. Maar het kan natuurlijk ook eenvoudiger. Allereerst is het raadzaam om je menu(‘s) duidelijk op je website te vermelden. Consumenten kunnen het menu dan ook in jouw zaak eenvoudig bekijken via hun smartphone. Daarnaast zullen papieren, disposable menukaarten in de toekomst lang niet meer alleen in burgerbars te zien zijn: ook voor restaurants in het hogere segment is het aan te bevelen om, wanneer je toch graag met een tastbare kaart werkt, gebruik je maken van papieren menu’s voor eenmalig gebruik. En of je nu kiest voor een digitale of papieren kaart: het design kan een hoop doen voor de uitstraling van je kaart. Ga daar dus nu al mee aan de slag.

5. Ga voor contactloze betalingen

Een betaling gebeurt in dit coronatijdperk per pin en bij voorkeur contactloos. Het niet accepteren van cash geld gaat wat ver, maar maak in ieder geval goed duidelijk naar je gasten dat pin-betalingen sterk de voorkeur hebben. Daarnaast is het belangrijk om het pinapparaat voor ieder gebruik te desinfecteren. Een andere oplossing zou een betaling per app zijn. Wanneer je gebruikmaakt van een bestelapp, zoals beschreven bij punt drie, levert dat ook een groot voordeel voor het betalen. Gasten kunnen dan eenvoudig via iDeal te betalen, waardoor er helemaal geen pinapparaat meer aan te pas hoeft te komen. Dat scheelt weer een contactmoment.

Bron: Ronnie Somerville via LinkedIn


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community