4 min ■ Blog ■ 21 april 2022
Dark kitchens: je ziet het steeds meer. In 2018 ontstonden in Nederland de eerste horecaconcepten die exclusief maaltijden produceren voor afhalen en bezorgen. Deze concepten zijn een oplossing voor consumenten die graag een verse en kwalitatieve maaltijd willen, zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. Maar hoe start je een dark kitchen?
Door de coronapandemie kreeg het thuisbezorgen van maaltijden natuurlijk een enorme boost. Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de markt in 2021 opnieuw met 27,9% is gestegen, terwijl de markt in 2020 al steeg met 53,1% naar een omzet van 5,9 miljard euro. Food delivery is big business in Nederland. Door stijgende huurprijzen in grote steden, de toenemende vraag naar bezorgmaaltijden en nieuwe technologie en platformen is dit inmiddels een logische stap voor steeds meer ondernemers.
Een dark kitchen, ook wel ghost kitchen of cloud kitchen genoemd, is een horecaconcept zonder fysieke locatie, met alleen een keuken die zich volledig richt op bezorgmaaltijden. Dark kitchens hebben ten opzichte van ‘normale’ horecazaken het voordeel dat ze zich kunnen vestigen op goedkopere locaties buiten het stadscentrum. Ook hebben dark kitchens minder personeelskosten omdat er natuurlijk geen bedienend personeel nodig is. Sommige concepten maken ook gebruik van een gedeelde keuken zodat de investering minder groot is.
Het geld dat je op deze manier bespaart, kan bijvoorbeeld worden besteed aan marketing. Ook kan je ervoor kiezen om als kickstart voor je bezorgservice je aan te sluiten bij de grote platforms in Nederland namelijk Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats. Op deze manier kan het grote publiek dat kijkt op de platforms van de bezorgservices jouw zaak leren kennen.
De keerzijde is dat de platforms ongeveer 15 procent van de maaltijdprijs voor bezorging vragen en een even groot percentage voor een bestelknop op hun online platform. Maar het is wel een manier om naamsbekendheid te krijgen in de stad waar je actief bent. Een alternatief zou zijn om je eigen bezorging op te zetten, maar dit zorgt weer voor andere kosten. Ook kan het ingewikkeld zijn om dit goed op te zetten.
Het is belangrijk dat je met een concept als dit online duidelijk aanwezig bent. Je moet dus hard werken aan je merkimago wat je uitstraalt via social media. Omdat de gasten niet bij je komen eten is het niet gemakkelijk om gastvrijheid en het typische horecagevoel vanuit je concept over te brengen. Omdat je slechts een beperkte impact hebt op de ervaring, is je verpakking belangrijk. Daarin zal je dus origineel uit de hoek moeten komen. Het is niet zo makkelijk om je menu goed bij de klant te krijgen. Je wilt dat de klant onder de indruk is als het gerecht aankomt en niet een rommel is geworden in de verpakking tijdens verzending. Het is de belangrijk dat je dit goed uitvoert.
Bronnen: FoodInspiration, de Volkskrant, Van Geloven
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken