Volgende session: Foodyard Market 2024

Starten met een dark kitchen

4 min ■ Blog ■ 21 april 2022

Starten met een dark kitchen

Dark kitchens: je ziet het steeds meer. In 2018 ontstonden in Nederland de eerste horecaconcepten die exclusief maaltijden produceren voor afhalen en bezorgen. Deze concepten zijn een oplossing voor consumenten die graag een verse en kwalitatieve maaltijd willen, zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. Maar hoe start je een dark kitchen?

In deze talk lees je:

  • Wat is een dark kitchen?
  • De voordelen
  • De nadelen
  • Starten met een dark kitchen

Door de coronapandemie kreeg het thuisbezorgen van maaltijden natuurlijk een enorme boost. Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de markt in 2021 opnieuw met 27,9% is gestegen, terwijl de markt in 2020 al steeg met 53,1% naar een omzet van 5,9 miljard euro. Food delivery is big business in Nederland. Door stijgende huurprijzen in grote steden, de toenemende vraag naar bezorgmaaltijden en nieuwe technologie en platformen is dit inmiddels een logische stap voor steeds meer ondernemers.

Goedkope locatie en minder personeelskosten

Een dark kitchen, ook wel ghost kitchen of cloud kitchen genoemd, is een horecaconcept zonder fysieke locatie, met alleen een keuken die zich volledig richt op bezorgmaaltijden. Dark kitchens hebben ten opzichte van ‘normale’ horecazaken het voordeel dat ze zich kunnen vestigen op goedkopere locaties buiten het stadscentrum. Ook hebben dark kitchens minder personeelskosten omdat er natuurlijk geen bedienend personeel nodig is. Sommige concepten maken ook gebruik van een gedeelde keuken zodat de investering minder groot is.
Het geld dat je op deze manier bespaart, kan bijvoorbeeld worden besteed aan marketing. Ook kan je ervoor kiezen om als kickstart voor je bezorgservice je aan te sluiten bij de grote platforms in Nederland namelijk Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats. Op deze manier kan het grote publiek dat kijkt op de platforms van de bezorgservices jouw zaak leren kennen.

Hard werken aan je merkimago

De keerzijde is dat de platforms ongeveer 15 procent van de maaltijdprijs voor bezorging vragen en een even groot percentage voor een bestelknop op hun online platform. Maar het is wel een manier om naamsbekendheid te krijgen in de stad waar je actief bent. Een alternatief zou zijn om je eigen bezorging op te zetten, maar dit zorgt weer voor andere kosten. Ook kan het ingewikkeld zijn om dit goed op te zetten.

Het is belangrijk dat je met een concept als dit online duidelijk aanwezig bent. Je moet dus hard werken aan je merkimago wat je uitstraalt via social media. Omdat de gasten niet bij je komen eten is het niet gemakkelijk om gastvrijheid en het typische horecagevoel vanuit je concept over te brengen. Omdat je slechts een beperkte impact hebt op de ervaring, is je verpakking belangrijk. Daarin zal je dus origineel uit de hoek moeten komen. Het is niet zo makkelijk om je menu goed bij de klant te krijgen. Je wilt dat de klant onder de indruk is als het gerecht aankomt en niet een rommel is geworden in de verpakking tijdens verzending. Het is de belangrijk dat je dit goed uitvoert.

Een dark kitchen starten

  1. Kader je concept goed af
    Onderzoek goed wat er al op de markt is, en waar nog kansen liggen. Denk goed na wat je wil verkopen en op welke manier je klanten wil trekken.
  2. Maak een (financieel) plan
    Werk je plannen uit! Sluit je aan bij een verzamelkeuken of zet je zelf je eigen locatie op? Kies je voor het aansluiten bij een bezorgplatform? Vergelijk de kosten van zelfstandig bezorgen of je aansluiten bij een platform. Hoeveel moet je verkopen om winstgevend te zijn? Zorg dat je het duidelijk op een rijtje hebt.
  3. Kies de juiste locatie
    Wanneer je je eigen dark kitchen op wil zetten, zoek dat goed uit wat een gunstige locatie is om snel te kunnen leveren. Denk ook goed na over de grootte van de ruimte en of je de benodigde apparatuur gaat kopen of huren. Wanneer je je aansluit bij een verzamelkeuken kan je meer laagdrempelig starten.
  4. Bezorgplatform of niet?
    Maak de keuze of je je aansluit bij een bezorgplatform of niet. Je beperken tot één partner is natuurlijk goedkoper, maar zorgt er ook voor dat je afhankelijk bent van dit platform. Voor een groter bereik is het slim je aan te sluiten bij meerdere partners.
  5. Zorg voor goede verpakkingen
    Zoals eerder al genoemd werd is de verpakking ontzettend belangrijk. Zorg ervoor dat je gerechten mooi en - heel belangrijk - warm bij de klant komen. Denk dus goed na over je menu en beperk het aantal keuzes zodat de dingen die je doet ook écht goed zijn.
  6. Online zichtbaarheid
    Omdat je als dark kitchen geen voorbijgangers als gasten trekt moet je er voor zorgen dat je online goed zichtbaar bent. Doe dit via verschillende kanalen.
    - Bezorgplatforms - deze zijn zelf erg geschikt. hier kan je promoties doorvoeren en zijn er allerlei advertentiemogelijkheden om de aandacht te trekken.
    - Online reviews - zorg dat je altijd goede kwaliteit levert zodat er meer goed reviews krijgt.
    - Social media - zorg dat je de branding van je zaak goed op orde hebt.
    Meer weten over het inzetten van socials? Binnen een uur de social media marketing voor jouw horecazaak op orde? Instagram-expert Kirsten Jassies legt je in de Online Academy van Foodyard uit hoe. In 4 hoofdstukken neemt ze je mee langs de onmisbare onderdelen voor een stevige social strategie. Bekijk de Foodyard Academy »

  7. Gebruik je data
    Met online bezorging heb je meer data dan bij een regulier restaurant. Zorg ervoor dat je dit gebruikt.
    - Vergelijk je eigen prijsstelling met die van concurrenten.
    - Bekijk welke items op je menu het goed doen! Kun je je menu nog fine tunen? zorgen deze items ook voor social media posts en reviews?
    - Wees kritisch op je overschot. Wat kan je hier aan veranderen?

Bronnen: FoodInspiration, de Volkskrant, Van Geloven


Heleen van der Weijden
Heleen van der Weijden
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community