Volgende session: Foodyard Market 2024

5 tips van Milo Berlijn over gastvrijheid

3 min ■ Blog ■ 3 april 2020

5 tips van Milo Berlijn over gastvrijheid

Milo Berlijn is een horecaman in hart en nieren. Hij kent dan ook als geen ander het geheim van goede gastvrijheid. In de Bidfood webinar gaf Milo Berlijn praktische tips hoe je – ook nu – hard aan de slag kunt om de gastvrijheid in jouw zaak naar een hoger niveau te tillen. Wij lichten de highlights voor je uit.

1. Kies voor kennis in een niche

De situatie zoals die nu is, betekent dat we sowieso tot 28 april niks kunnen. En dat is best lastig. Aan de andere kant heb je nu ook alle tijd om een aantal zaken bij te leren. Mijn tip: steek niet te veel tijd in het bijspijkeren van algemene kennis, maar stort je op specifieke feitjes. Gasten hebben tegenwoordig – mede door het gebruik van handige apps – hun algemene horecakennis al heel goed op orde. Zorg dus dat je originele, specifieke feitjes voor ze in petto hebt, waar je ze mee kunt verrassen. Bijvoorbeeld hoe ze een mosseltje moeten eten, hoe ze een glas wijn moeten drinken of dat een tandenstoker prima zonder hand voor je mond gebruikt mag worden.

2. Mens, erger je niet!

Ergernis leidt tot meer ergernis: zodra je collega’s en gasten merken dat je geïrriteerd zijn, zullen ze alleen maar opmerkingen gaan maken die jouw gevoel van ergernis vergroten. Laat dus nooit merken dat je geïrriteerd bent. Ik ben ook een man die zo nu en dan chagrijnig is, maar ik weet wat mijn rol is. Ik heb gekozen voor het horecavak en dus kies ik ervoor om mensen blij te maken. Dan moet je die verantwoordelijkheid ook nemen. Blijf je realiseren dat je in een fantastisch vak werkt, want daar zijn we het over eens toch?

3. Verdiep je in vakliteratuur

Investeer in vakliteratuur. De mensen aan de voorkant kunnen daarin nog wat leren van koks, die spreken nog een vaktaal. Als er wortels in dunne reepjes gesneden moeten worden, dan vragen ze: zou je dat even en jullienne willen snijden? De voorkant dreigt dat te verliezen. Dus pak in deze tijd je boeken erbij en leer dingen uit je hoofd, zodat termen zoals debrasseren en embalage niet in de vergetelheid raken. Door middel van dit soort vaktermen geef je ook meer waarde aan je vak. En laten we niet vergeten: gastvrijheid is een vak.

4. Geef complimenten

Gastvrijheid gaat ook om een positieve vibe binnen het team. In een omgeving waarin je heel persoonlijk omgaat met je gasten, moet je ook op die manier omgaan met je collega’s. Natuurlijk mag (of eigenlijk: móet) je collega’s erop aanspreken wanneer regels en procedures niet worden nageleefd, maar zeg het ook als alles wél goed is gedaan. Vaak hebben we in dat laatste geval de neiging om te denken: ja, maar zo hóórt het toch? Nee dus. Als vuistregel kun je aanhouden: als je iemand drie keer een compliment geeft, dan mag je er ook één keer met gestrekt been in.

5. Blijven oefenen

Voor mensen die nog een beetje onervaren zijn en straks een vol terras op moeten: dit is de tijd om te oefenen! Leer die bovenhandse draagtechniek en blijf door de woonkamer lopen tot je er zo vertrouwd mee raakt dat er met geen mogelijkheid iets met de borden kan gebeuren. En spring met je plateautje op bed totdat je zeker weet dat er geen glas meer vanaf zal vallen. Als het seizoen start, ben je er dan helemaal klaar voor. En last but nog least: zorg dat je conditioneel sterk bent. We vergeten soms dat bedienen ook gewoon een fysiek zwaar vak is. Zorg dat je conditie ook is voorbereid op het drukke zomerseizoen dat ons hopelijk staat te wachten!

Wil je de hele webinar met Milo Berlijn nog eens rustig terugkijken? Dat kan hier:



Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community