Volgende session: Foodyard Market 2024

5 tips voor Instagrammable foodfoto’s

2 min ■ Blog ■ 7 april 2020

5 tips voor Instagrammable foodfoto’s

Je kunt als horecaondernemer vandaag de dag niet meer zonder social media. Vooral Instagram is razend populair. Mocht je je nog niet op dit kanaal begeven, dan zijn deze weken van gedwongen sluiting een ideaal moment om je hierop te focussen. Met deze 5 tips van foodfotografe Amber Meulenbroeks zorg jij dat de foto’s van jouw gerechten helemaal Instagram-proof zijn.

1. De basis

Een goed concept is de basis van alles, zo ook van je foodfoto. Vraag je voor elke foto af wat je met je foto’s wil bereiken. Wil je bouwen aan een online community? Wil je meer likes voor je account? Zorg daarnaast ook voor voldoende variatie in je foto’s, bijvoorbeeld door verschillende perspectieven te kiezen en een diversiteit aan gerechten te fotograferen.

2. Belichting

De belichting kan een foto maken of breken; dit is zonder twijfel het belangrijkste onderdeel van je foodfoto. Maak nooit gebruik van een flitser en probeer zo min mogelijk te fotograferen bij kunstlicht. Op een foto met daglicht komen gerechten over het algemeen het beste tot hun recht, dus het is aan te raden om gerechten op een tafel bij het raam te fotograferen of zelfs naar buiten te gaan.

3. Compositie

De compositie staat voor de ‘lijnen’ in de foto. Hoe is de vlakverdeling op de foto? En hoe zijn de verschillende objecten op de foto ten opzichte van elkaar gepositioneerd? Een handige hulptool op je smartphone is om de grid aan te zetten, een rasterverdeling die in beeld verschijnt. Onthoud daarbij de volgende stijlregel: een foto levert meestal het mooiste resultaat op wanneer de objecten in de foto zich op de snijvlakken van het raster bevinden.

4. Foodstyling

Foodstyling is een vak apart en hier komen veel aspecten bij kijken. Over het algemeen geldt voor restaurantfotografie dat je de gerechten het beste zo origineel mogelijk kunt houden. Je gasten willen op Instagram immers dezelfde gerechten aantreffen als in je restaurant en vice versa. Wel kunnen props (styling attributen) je foto versterken. Denk hierbij aan mooie takjes groen, bestek, servetten, ondergronden of wat kruimels van je gerecht.

5. Nabewerking

Instagram is niet vies van een beetje nabewerking van foto’s, maak daar vooral gebruik van. Het rechttrekken van je horizon, het versterken van bepaalde kleuren of het toevoegen van wat meer contrast zijn voorbeelden van bewerkingsmiddelen die je foto nét dat beetje meer geven. Om je foto’s te bewerken zijn – naast Instagram zelf – talloze apps beschikbaar. Welke voor jou het handigst is, is heel persoonlijk en een kwestie van proberen. Experimenteer hier dus mee en kies uiteindelijk de bewerkingsapp die voor jou het beste resultaat oplevert.

Wil je de komende tijd meer kennis opdoen over social media? In deze webinar geven Dave Pennewaard, Bas Lievens en Amber Meulenbroeks antwoord op veelgestelde vragen » 


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies