Blijf in contact met jouw gasten: hoe pak je dat nu aan?

Blijf in contact met jouw gasten: hoe pak je dat nu aan?

Geplaatst op 31 maart 2020

De fysieke wereld is 'dicht', maar mensen hebben nu - meer dan ooit - behoefte aan verbinding. Juist nu in contact zijn met je publiek, bouwen aan een band met jouw (potentiële) gast zorgt voor een positief imago en vertrouwen. Voor de lange termijn kan je deze band met je publiek omzetten in gasten voor jouw restaurant! Hoe kan je nu in contact blijven met jouw publiek? 

Waar heeft jouw publiek behoefte aan? 

Even wat achtergrond informatie, voordat we ingaan op de hoe-vraag. Belangrijk is dan om te weten ‘waar’ behoefte aan is in deze tijd. Ieder mens heeft een aantal basisbehoeften, onder andere veiligheid, comfort, verbondenheid, controle, plezier en zo zijn er nog meer. Als horecaprofessional kan je perfect inspelen op onder andere de behoeften comfort, plezier en verbinding. 

Hoe speel je in op deze behoeften? 

Comfort 

Comfort zit hem vooral in: het makkelijk maken van. Kijk hoe je de consument kan helpen bij bijvoorbeeld het voorzien in de dagelijkse boodschappen of - als je dat nog niet aan het doen bent - ga aan de slag met afhalen en/of bezorgen. Veel mensen werken nu vanuit huis en hebben behoefte aan een gezonde lunch, hoe kan jij hen daarbij helpen? Maar ook als de Pasen eraan komt: hoe ga jij helpen bij het toch gezellig maken van deze tijd thuis? Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van gevulde picknickmanden voor in de tuin of bied een paasbrunch aan. Verplaats je dus in jouw gast en kijk waar behoefte aan is! 

Plezier

Mentaal zijn deze tijden best pittig voor ons allemaal. Juist nu hebben mensen behoefte aan plezier en zoeken ze naar een nieuw dagritme. Hoe breng jij als horecaprofessional plezier in het leven van jouw publiek? Een mogelijkheid hiervoor is door ze nieuwe dingen te leren. Hoe bak je een tarte tatin, hoe maak je een mooie latte art, start een video format: 'wat eet een chef zelf thuis' (maak je beste gerechten voor thuis) of start als sommelier een YouTube kanaal waarbij je mini wijncursussen geeft. Het is even schakelen, want zo communiceren met je volgers ben je misschien niet gewend, maar het levert je veel (fans) op!

Verbinding

Verbondenheid is het allerbelangrijkste. Zoek de interactie op, praat met je publiek/je volgers, vraag waar zij behoefte aan hebben. Zo maakt Edwin Vinke dagelijkse kookvideo’s voor zijn volgers. Geen tweesterrengerechten, maar pure inspiratie voor simpele gerechten voor thuis, van pizza tot rode kool. Verbinding staat hierbij ook voor persoonlijkheid. Vraag jezelf bij alles wat je doet af: weerspiegelt deze uiting wie we zijn en waar we voor staan? Een voorbeeld: als restaurant is gastvrijheid één van de belangrijkste waarden. Hoe lever jij jouw bezorgmaaltijd af bij de klant? Zet je de tas voor de deur en zwaai je nog een keer door het autoraam? Of voeg je er ook een persoonlijke boodschap aan toe? Sommige zaken (waaronder Rijks) gaan hierin nog verder: ze leveren hun spotify playlist aan bij het bezorgmenu. Of neem een voorbeeld aan wat Olivijn bijvoorbeeld doet: ze nemen video’s op met hun gastheer of chef die vertelt over het gerecht en de bijpassende wijn. Maak de uitingen die je doet naar je publiek dus zo persoonlijk mogelijk en blijf dicht bij wie jij bent en wat je met jouw zaak wilt uitstralen. 

Wat er ook gebeurt: #stayconnected 

Een artikel in de Volkskrant meldt: 'Menselijk contact is bijna net zo essentieel als water of voedsel: hoogleraar sociale psychologie Paul van Lange zegt het vaak. "We zijn geen geboren kluizenaars. Maar juist in tijden van onzekerheid, angst en stress is interactie met andere mensen onontbeerlijk. Als buffer tegen de werkelijkheid."’ Daarom is het zo belangrijk om in contact te blijven met elkaar, met je publiek, met jouw fans. Juist nu hebben mensen behoefte aan contact, aan entertainment, aan interactie. Pak je kans en kijk hoe jij het verschil kan maken op jouw manier! 

Meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie hoe je social media nu in kan zetten? Bekijk het webinar van Bidfood over social media hieronder. 

Heb je ideeën over hoe je in contact kan blijven met gasten of heb je een mooi voorbeeld te delen? Mail dan naar redactie@foodyard.nl en laat je horen! 

Bronnen: 
Toolshero
Volkskrant


Hoe blijf jij in contact met jouw publiek/gasten?

Deze blogs vind je misschien ook interessant