Volgende session: Foodyard Market 2024

Nieuwe medewerkers vinden en binden: 3 tips

3 min ■ Blog ■ 14 oktober 2019

Nieuwe medewerkers vinden en binden: 3 tips

Het creëren van een bekwaam en gemotiveerd team is vandaag de dag misschien wel de grootste uitdaging voor horecaondernemers. In de academy ‘Medewerkers vinden en binden’ deelt Maarten Wessels praktische handvaten en inzichten voor het binden en blijven boeien van de nieuwe generatie medewerkers. Wij geven alvast een voorproefje van deze onmisbare tips.

1. Heldere communicatie

Duidelijke communicatie is key om je medewerkers te laten floreren. Een veelgehoorde klacht vanuit horecaondernemers is dat een baan in de horeca niet als volwaardig wordt gezien. Maar kun je het een 17-jarige parttimer kwalijk nemen dat hij zijn werk in de horeca ‘slechts’ als bijbaan ziet? Je medewerkers staan nu eenmaal anders in de wedstrijd dan jij. Waarvoor je wel kunt zorgen is dat je ze betrekt bij jouw zaak door in heldere taal duidelijk te maken wat er moet gebeuren en wat jij belangrijk vindt. Wanneer je een parttime medewerker vraagt of hij ‘het terras even strak wil trekken’ is de kans groot dat diegene daar een ander beeld bij heeft dan jij. Geef dus gerichte opdrachten en vraag in dit geval of je medewerker alle lege glazen van het terras wil halen en de stoelen recht wil zetten.

Wees ook gericht in  het geven van complimenten. Je kunt aan het eind van de dag zeggen ‘goed gewerkt, jongens’, maar daaruit wordt niet duidelijk wát ze goed doen. Als je tegen een medewerker zegt: ‘Wat goed dat je iedereen bij binnenkomst vriendelijk begroet’, dan is het duidelijk dat je specifiek dit onderdeel waardeert en dat je dit belangrijk vindt.

2. Accepteer de generatieverschillen

De huidige generatie benadert hun werkende leven totaal anders dan eerdere generaties. Waar babyboomers jarenlang bij dezelfde werkgever werkten en voor hun baas door het vuur gingen, wisselen millennials veel sneller van baan en vinden ze vrije tijd minstens zo belangrijk als hun werk.

Een hotelmanager had een stagiaire die om vrijdagmiddag om drie uur zei: "Ik ben ervandoor, ik ga squashen en daarna lekker weekend vieren." De hotelmanager wist niet wat ‘ie hoorde en besloot voor maandagochtend een afspraak in te plannen om eens een hartig woordje met deze stagiair te spreken. Maar toen de hotelmanager zondagochtend bij het ontbijt zijn mail checkte, zag hij een bericht van diezelfde stagiair binnenkomen. “Ik heb vannacht een nachtje doorgehaald en alle data van afgelopen jaar in een overzichtelijke sheet gezet. Dan hebben we nu een duidelijk beeld van de cijfers en kunnen we hierop voortbeduren.” De hotelmanager was met stomheid geslagen en ging maandagochtend met een heel andere insteek de afspraak met de stagiair in: dit was een topper!

Wat maakt bovenstaand voorbeeld duidelijk? Millennials werken veel gefragmenteerder: ze doen de dingen wanneer het hen uitkomt. Tekenend hiervoor zijn de vele on demand-media, maar het geldt ook voor hun werk. Millennials hebben een totaal andere balans tussen werk en privé, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Geef ze – waar mogelijk – deze vrijheid en het zou zomaar kunnen dat je op een onverwacht moment positief verrast wordt.  

3. Maak gebruik van moderne media

Het zal geen verrassing zijn: millennials zijn verkleefd met hun telefoon. Social media zijn een onmisbaar onderdeel in hun leven. Jonge medewerkers zijn door het gebruik hiervan social media veel meer visueel ingesteld en je kunt daar als ondernemer slim gebruik van maken. Maak bijvoorbeeld een voorbeeldfoto van hoe je jouw koeling geordend wil hebben en hang deze geplastificeerd op in je koeling. Gegarandeerd dat jouw koeling er voortaan tiptop uitziet.

Maar ook in het wervings- en inwerkproces voor nieuwe medewerkers kun je inspelen op moderne media. Verspreid bijvoorbeeld een video-oproep waarin je laat zien hoe leuk het is om voor jouw zaak te werken of maak een serie vlog waarin het inwerkprogramma is opgenomen. Gegarandeerd dat dit meer resultaat geeft dan een dikke ordner met een uitgeschreven inwerkschema. 

Benieuwd naar meer inzichten voor het vinden en binden van personeel? Beluister de podcast van Dick en Jordy, zij geven een eigen kijk op het personeelsvraagstuk en delen praktische tips over het vinden en binden van personeel in de horeca. Luister de podcast hier.


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies