Volgende session: Foodyard Market 2024

Social stappenplan 1: waar gebruik je social media voor in de horeca?

3 min ■ Blog ■ 31 augustus 2020

Social stappenplan 1: waar gebruik je social media voor in de horeca?

Het gebruik van social media is bijna niet meer weg te denken uit onze samenleving. Zowel voor privé als zakelijk gebruik. Het kost wat tijd om je erin te verdiepen en om ermee aan de slag te gaan, maar als je eenmaal op stoom bent, kan het jou en jouw zaak veel brengen! Maar wat dan precies en waarvoor gebruik je social media? Op deze vraag geven we in dit eerste deel van het 'Stappenplan Social' antwoord. 

Online zichtbaarheid 

Hoe kan je jouw zaak beter op de kaart zetten dan via social media? Social media is een uitgesproken medium waarop jij jouw zaak zichtbaar kan maken. Belangrijk is om hierbij de menselijke kant van jouw zaak te laten zien: jezelf dus! En je medewerkers uiteraard. Vraag jezelf af: waar sta ik voor, waar ben ik trots op en waarin ben ik onderscheidend? Wat zijn de antwoorden op deze vragen? Laat dit zien via jouw social kanalen. Op social media draait het om authenticiteit en emotie. Laat dus je karakter zien!

Activatie 

Wil je jouw nieuwe menu onder de aandacht brengen in jouw stad of heb je een feestdagen- of seizoensactie (vaderdag, BBQ-pakket etc.) waar iedereen vanaf moet weten? Dan kan je een actie heel gericht onder de aandacht brengen met targeting en retargeting. Lastige termen, maar ze staan voor het selecteren van een publiek dat jouw boodschap te zien krijgt. Vergelijk het met een advertentie in een bushokje. Daarvan moet je aan het lot overlaten wie deze te zien krijgt, daarbij weet je niet wat het effect is van de uiting. Via social media kan je heel specifiek een publiek aanwijzen op basis van bijvoorbeeld locatie, opleidingsniveau en leeftijd. WIl je een stap verder gaan? Dan zou je bezoekers van jouw website (door middel van een Facebook pixel) kunnen retargeten. Dit wil zeggen: ze opnieuw blootstellen aan een boodschap/actie van jou. Deze bezoekers zullen sneller geneigd zijn om in te gaan op een actie, omdat ze al interesse hebben getoond in jouw zaak. 

Informeren

Zijn de openingstijden aangepast of heb je een nieuw menu? Via social media kan je jouw (potentiële) gasten snel over dit nieuws informeren. 

Inspireren 

Waarmee inspireer jij jouw volgers? Doe je veel met fermenteren? Laat ze dan bijvoorbeeld zien hoe je groenten inmaakt. Kook je veel met groenten? Deel video’s waarop je laat zien hoe je het product kan verwerken. Komen veel gasten speciaal naar jou voor de desserts? Deel simpele desserts voor thuis waarmee ze zelf hun handen uit de mouwen kunnen steken. Blijf vooral dicht bij jezelf: waar blink jij in uit? Laat dat zien en jouw fanbase zal groeien! 

Website verkeer 

Nog een reden om social media te gebruiken is het verkeer naar jouw website stimuleren. Als gebruikers jouw berichten te zien krijgen, zijn ze eerder geneigd om door te klikken naar jouw website. Des te kwalitatiever en authentieker jouw uitingen zijn, des te meer websiteverkeer je zal krijgen. 

In contact blijven met je gast 

Je zou social media ook kunnen zien als een kanaal waarop je restaurantervaringen van gasten terug kan zien. Vaak delen gasten hun middag of avond via social media met een bepaalde hashtag of @ die jij vervolgens makkelijk terug kan vinden. Hierop kan je reageren (“We vonden het fijn dat je er was”) en dat zal jouw gast nog een extra dimensie aan de ervaring meegeven. Ook kan je zien hoe er over je gepraat wordt online. Zijn gasten positief of negatief gestemd? Ga het gesprek aan! Of heeft een gast een mooie foto gedeeld? Vraag of je het mag herplaatsen. Gasten vinden dit vaak erg leuk en voelen zich door de repost bijzonder. Kleine moeite, groots effect!

Deze blogpost is het eerste artikel in het 'Social Stappenplan'. De komende weken vind je op het blog meer informatie en tips over het gebruik van social media. Als eerste op de hoogte zijn hiervan? Meld je aan voor de nieuwsbrief of volg ons via Facebook en Instagram via @foodyard. 


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies