Volgende session: Foodyard Market 2024

Zo communiceer je jouw duurzaamheidsbeleid naar gasten

2 min ■ Blog ■ 2 mei 2020

Zo communiceer je jouw duurzaamheidsbeleid naar gasten

Gasten zijn zich steeds meer bewust van het thema duurzaamheid. De vraag naar lokale producten en bewuste voeding is groter dan ooit en gasten zijn best bereid iets meer te betalen wanneer ze weten dat een restaurant het duurzaamheidsbeleid goed op orde heeft. Maar hoe communiceer je jouw duurzame keuzes het beste aan je gasten? We geven 5 tips.

1. Deel je ambities

Vertel wat je doet op duurzaamheidsgebied. Kort gezegd: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Maak duidelijk waar je voor staat en welke inspanningen je hiervoor doet, gasten zijn hier vaak oprecht in geïnteresseerd. Vermeld dit bijvoorbeeld op de website of benoem op je menukaart de keurmerken van producten in de gerechten. Schiet er ook weer niet in door: vind een goede balans tussen uit enthousiasme je ambities delen en overdreven mooie praatjes.

2. Vertel het verhaal achter producten

De achtergrond van producten speelt een steeds belangrijkere rol bij gasten. Speel daar slim op in door je menukaart te verrijken met achtergrondverhalen van je gerechten. Denk hierbij aan de vermelding van de herkomst van ingrediënten of verhalen van boeren of telers waarmee je samenwerkt. Informeer ook je personeel hierover, zodat zij dit verhaal ook aan tafel kunnen vertellen. Zo trek je één lijn in de informatie die je vertelt.

3. Betrek je personeel bij je duurzaamheidsbeleid

Zoals in punt 2 ook al kort aangestipt: je personeel speelt een belangrijke rol in het uitdragen van je duurzaamheidsbeleid. Zorg dus dat iedereen die voor je werkt bekend is met jouw duurzame ambities. Als extraatje kun je je medewerkers bijvoorbeeld eens per periode meenemen naar boer of teler in de regio om zo nog meer feeling met de producten van de kaart te krijgen.

4. Duurzaamheid op social media

Social media lenen zich perfect om je duurzame ambities te delen met je gasten. Alle thema’s die in jouw duurzaamheidsbeleid voorkomen, kunnen relevant zijn om met uw volgers te delen. Vertel bijvoorbeeld over de herkomst van je ingrediënten, hoe je omgaat met voedselverspilling en welke stappen je voor de toekomst wilt nemen. Overdrijf het niet, maar vergeet het ook zeker niet mee te nemen in je social media strategie.

5. Ga voor certificering

Green Key is het internationale duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche. Bedrijven met dit keurmerk onderscheiden zich door bewust om te gaan met mens en milieu, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en de kwaliteit. Met een Green Key certificaat bewijs je dus dat je ook buiten je menukaart bewuste keuze maakt op het gebied van duurzaamheid.

Meer weten over een duurzame werkwijze? Van een milieubewuste menukaart tot slim energieverbruik: lees de tips »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community