Volgende session: Foodyard Market 2024

Zo maak je het beste van bezorgen en afhalen!

4 min ■ Blog ■ 26 maart 2020

Zo maak je het beste van bezorgen en afhalen!

Het is inmiddels anderhalve week geleden dat de horeca in Nederland noodgedwongen de deuren moest sluiten. Veel ondernemers bleken snel te kunnen schakelen en zetten in mum van tijd een bezorg- en afhaalservice op. Het was een kwestie van trial-and-error en dat betekent dat we in anderhalve week tijd ook enorm veel van elkaar hebben kunnen leren. Van drive-ins tot bezorgservices: met deze tips haal je het beste uit bezorgen en afhalen.

Bezorgen als een pro:

  • Begin op tijd. Als bezorgen nieuw voor je is, is het vaak nog flink zoeken om de bestelling op het juiste adres te bezorgen (lees: veel in de weer te zijn met Google Maps en Kaarten). Trek hiervoor dus genoeg tijd uit.
  • Bezorg in zones. Zo maak je optimaal gebruik van je tijd en blijven je maaltijden warm en vers. 
  • Zorg dat je het telefoonnummer van de bestelling hebt, zodat je ze kunt bellen wanneer je er bent en het pakketje hebt neergezet. Of in het geval dat een bestelling onverhoopt vertraging oploopt. 
  • Communiceer de manier waarop je (vaste) gasten kunnen bestellen op elk mogelijk medium dat je kunt bedenken. Deel dit bijvoorbeeld via je social media kanalen en plaats het op de homepage van je website.
  • Degene die bezorgt, zet de maaltijd neer, doet twee stappen achteruit en wacht tot de bestelling wordt gepakt. Zo kun je de cruciale anderhalve-meter-regel blijven hanteren. 
  • Zorg voor extra opties op het menu waar je gasten gegarandeerd voor warmlopen. Een flesje wijn, een kaasplateau of misschien zelfs wel een luxe appetizer zoals oesters?
  • Nog steeds het idee van een restaurant willen bewaren? Restaurant RIJKS voegt bij alle bestellingen bijvoorbeeld een QR-code toe, waarmee je bij de Spotify-playlist komt die normaal in hun restaurant wordt afgespeeld. Door zoiets ludieks geef je de mensen thuis toch zo veel mogelijk de beleving van jouw restaurant mee. 

Bezorgen niks voor jou? Ga dan voor de drive-in of afhalen:

  • Geen mogelijkheden om te gaan bezorgen, bijvoorbeeld omdat je geen bezorgfiets, -scooter of -auto tot je beschikking hebt? Maak van je restaurant, bar of café dan een drive-in! Doe dit buiten of zoals Restaurant Wally in Nijmegen: door middel van een afhaalroute door je zaak.
  • Probeer je gasten (contactloos) te laten pinnen om zoveel mogelijk contact te vermijden. Nog beter: laat je gasten vooraf online betalen. Zo houdt je de contactmomenten tot een minimum beperkt.
  • Let erop dat je een maximaal aantal gasten toelaat in je (afhaal)restaurant. Wanneer je geen buiten drive-in kunt bewerkstelligen is het goed om het maximum aantal gasten bij de deur aan te geven. De regel die hiervoor geldt is één gast per 10 vierkante meter. 
  • Indien klanten buiten moeten wachten, laat ze ook daar anderhalve meter afstand houden, bijvoorbeeld door tape op je terras te plakken. 
  • Wat spreekt vaste gasten vaak aan? Een driegangenmenu dat je kunt afhalen of thuisbezorgen én die je zelf nog moet afmaken. Zo maak je het laatste deel van de bereiding onderdeel van de beleving.

Foto: Restaurant Wally

  • Om de veiligheid van je personeel te waarborgen, is het ook zaak om die anderhalve meter ook in de keuken strikt toe te passen. Dat betekent dat je vaak maar een maximaal aantal personeelsleden in de keuken kunt toelaten en je wellicht dus ook een maximum aantal bestellingen moet vaststellen. 
  • Spreid de tijden van afhalen door een tijdvak voor het afhalen in te stellen, bijvoorbeeld per kwartier. Jij bepaalt hoeveel gasten er per tijdvak kunnen komen afhalen (afhankelijk van de grootte van je zaak) en voor een tijdvak geldt: vol is vol. Zo spreid je het aantal mensen in je zaak mooi over de avond uit en bovendien weten je gasten precies waar ze aan toe zijn.
  • Maak er iets moois van! Ga aan de slag met dranghekken, selecteer 2 à 3 maaltijden per dag die door de drive-in kunnen worden opgehaald en deel met je gasten via social media hoe ze kunnen bestellen en afhalen. De Pomp in Utrecht is een mooi voorbeeld van een restaurant dat dit optimaal heeft aangepakt. 
  • Staat je festivalkraam al weken stil? Dit is hét moment om 'm van stal te halen en om te toveren tot jouw drive-in restaurant. Plaats eventueel lijnen of dranghekken waar jouw gasten hun auto kunnen parkeren.

Liever je energie besteden aan een goed doel?

  • Ga net zoals Restaurant Rhodos en Café het Hart aan de slag voor het zorgpersoneel. Met een donatie kan zorgpersoneel aan het einde van de dag een verse maaltijd ophalen. Dat is nog eens zorgen voor elkaar!
  • Of ga, net zoals Ron Blaauw, aan de slag met maaltijden voor iedereen die nu het land draaiende houden: politie, onderwijzers, zorgpersoneel etc. Iedereen die een goede maaltijd verdient, kan hiervoor genomineerd worden op de website bordjevooronzehelden.nl. Ook zo'n initiatief bedacht? Laat het ons weten!

Heb je toch besloten te stoppen met het bezorgen en/of afhalen? Lees hier 15 tips om jouw zaak tijdens de gedwongen sluiting een upgrade te geven » 

Bron: De Gelderlander


Lotte Corneth
Lotte Corneth
Foodyard redactie

Vertel ons jouw beste tips met het bezorgen en afhalen hieronder in de comments!

Meer talks voor jou

Topics in de community