Volgende session: Spectaculaire ijscreaties

Zo speel je slim in op de bezorgtrend

3 min ■ Blog ■ 6 november 2018

Zo speel je slim in op de bezorgtrend

De bezorgrevolutie is in volle gang. In wereldsteden zoals Londen en New York worden steeds meer luxe appartementen opgeleverd waarin geen keuken meer aanwezig is. Het idee erachter? Dankzij de trend van de bezorgmaaltijd wordt een keuken overbodig. Deze ontwikkeling lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Amsterdam zijn inmiddels de eerste appartementen zonder keuken opgeleverd. Het is slechts één van de vele signalen dat bezorgmaaltijden booming business zijn. Met deze 4 tips speel je als ondernemer slim in op deze trend.

1. De keuze van je gerechten

Niet elk gerecht dat in een restaurant op de kaart staat leent zich automatisch ook voor bezorging. Kijk dus kritisch naar de gerechten die je wilt gaat bezorgen. Bedenk goed hoe je gerechten een (hobbelig) ritje op de scooter of bezorgfiets zullen doorstaan. Gerechten die snel afkoelen of die een heel delicate opmaak op het bord vereisen zijn dan lastig. Maar blijf hierin tegelijkertijd wel creatief: een high end hamburger lijkt misschien geen ideale maaltijd om te bezorgen, maar Robert Kranenborgs Thrill Grill weet hun burgers toch op succesvolle wijze te bezorgen. De onderdelen van de hamburger worden los bezorgd met daarbij een kaartje waarop in stappen staat uitgelegd hoe je de burger zelf moet opbouwen. Zo blijft de kwaliteit van de burger gewaarborgd en met het toevoegen van het stappenplan creëert het restaurant bovendien een beleving bij de consument thuis.

2. Verpakking als je visitekaartje

Wees je ervan bewust dat je bezorgmenu het visitiekaartje is van jouw onderneming. De kwaliteit van je bezorgmaaltijden moet dus altijd in orde zijn. Daarnaast zijn verpakkingen de perfecte manier om de uitstraling van je bezorgmaaltijden op te lijnen met de ambiance van je fysieke restaurant. Denk dus goed na hoe je je bezorgmaaltijden verpakt. Wat past bij de uitstraling en beleving van jouw onderneming?

3. Kies een nieuwe strategie

De online foodbranche vraagt om een andere strategie dan een fysiek restaurant. Zie de bezorging niet als bijzaak, maar beschouw het echt als een seperate internetonderneming. Wanneer consumenten kiezen voor een bezorgmaaltijd, bevinden ze zich in een totaal andere situatie dan wanneer uit eten gaan in een restaurant. De verwachting van de consument is daarmee dus ook helemaal anders. Ga dus goed na wat de verwachtingen van de consumenten zijn bij het bestellen van jouw maaltijden en welke service jij daarbij kunt bieden. 

4. Maak gebruik van data

Het grote voordeel van maaltijdbezorging is dat je veel inzicht krijg in het gedrag van de consument. Van deze data kun je handig gebruiken. Analyseer bijvoorbeeld goed welke gerechten het populairst zijn of ontdek trends in een bepaald bestelgebied. Bovendien kun je jouw service dankzij data veel gemakkelijker personaliseren. Heeft een klant eens aangeven dat hij of zij geen gluten eet? Zorg dan dat aan deze klanten alleen nog glutenvrije gerechten worden getoond. Reken maar dat de klant zich koning voelt met deze persoonlijke benadering.   

Meer lezen over de toekomst van de bezorgmaaltijd? Lees het artikel in Foodyard magazine #3 »    


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community