Volgende session: Smaakmaken met fermentaties door Christian Weij

5x foodtrends uit Zuid-Korea

4 min ■ Blog ■ 24 juli 2019

5x foodtrends uit Zuid-Korea

Wie aan de Aziatische keuken denkt, legt waarschijnlijk niet meteen de link met Zuid-Korea. Toch is de Zuid-Koreaanse keuken er één met een geheel eigen karakter en een rijke historie. Naast de bekende kimchi, heeft deze keuken nog zoveel meer te bieden. We maakten een trendtour door dit fascinerende land en zetten de meest inspirerende foodtrends op een rij.

1. Traditionele vs. moderne ontbijtcultuur

Het ontbijt is in Zuid-Korea een belangrijk moment, waar traditioneel uitgebreid de tijd voor wordt genomen. Koreanen zijn gewend om ’s ochtends al te beginnen met uitgesproken smaken, vaak bestaat het ontbijt uit rijst, rijstcake, soep en bijpassende bijgerechten (banchan) zoals kimchi, komkommersalade en rettichsalade. Dit royale ontbijt is in Zuid-Korea niet alleen te nuttigen bij de (fastservice) horeca, maar ook bij tankstations zitten Koreanen (vaak met hun hele gezin) van hun goedgevulde dienbladen te eten.    

In het drukke stadsleven van Seoul zie je echter dat steeds meer mensen - met name jongeren - steeds vaker kiezen voor een ‘fastservice ontbijt’, bestaande uit rijstcake (Tteok) of Koreaanse sushi (Gimbap). Vooral de gimbap is voor Koreaanse jongeren een typisch snackgerecht dat in enorm veel varianten verkrijgbaar is. 

Net als in veel andere Aziatische landen, sijpelen inmiddels de invloeden vanuit het westen ook door in de Koreaanse ontbijtcultuur. Koffieketens zoals A Twosome Place groeien exponentieel en zijn te vergelijken met de westerse Starbucks. Vooral de jongere doelgroep kiest hier dan ook steeds vaker voor een westers ontbijt met sandwiches (meestal tosti’s of panini’s) en koffie. 


2. Koffiecultuur maakt foodtrends

Koreanen drinken gemiddeld 1,7 kopjes koffie per dag, waarmee al duidelijk is: dit volk houdt van koffie. Starbucks en A Twosome Place spelen hier slim op in en zijn enorme franchises in het land en dat heeft invloed op de eetcultuur. Zag je een paar jaar geleden nog amper cake, desserts en patisserie in Zuid-Korea, inmiddels is er een groeiende foodtrend in dit soort zoetigheden. Vooral in het straatbeeld van Seoul is dit steeds duidelijker zichtbaar.


3. Bowls met eigenzinnige smaken

Gedurende de dag wordt er door de Koreanen weinig gesnoept of gesnackt, want met de lunch wacht alweer een volgende stevige maaltijd. Vooral de bibimbap is een typisch gerecht voor de lunch, meestal in de vorm van een bowl met daarin een bol rijst, een kleine hoeveelheid vlees (rund of varken) of vis, zeewier en gefermenteerde groente. Dankzij de serveervorm in een kom, neemt de lunch ook minder tijd in beslag dan het ontbijt. Deze trend is ook bij ons te herkennen: het aanbieden van een gezonde en toch snelle maaltijd is zowel in de Koreaanse als onze westerse cultuur gewenst. 

Qua smaak zijn er echter wel verschillen tussen ‘onze’ bowls en die van de Koreanen. Waar de westerse bowl vaak gemaakt is met ‘usual suspects’ als tonijn, zalm, sojabonen en rijst. zijn de Koreaanse bibimbap een stuk spannender van smaak. Met smaakmakers als doenjang (sojabonenpasta) en guchojang (chilipasta) krijgt de bowl een pittige en sterke smaak. Deze doenjang wordt, net als de sojasaus, op traditionele wijze gemaakt in grote potten van klei die men maandenlang (soms zelfs jaren) in de zon laat fermenteren. 


4. Koreaanse keuken op sterrenniveau

In een van de twee driesterrenrestaurants van Korea, La Yeon in The Shilla Hotel Seoul, wordt er een signatuurgerecht gemaakt van sojasaus, doenjang, chilipasta en gegrilde paling. Een bewuste keuze van de chef om aan te geven dat de Koreaanse keuken ook in het hoogste culinaire segment mee kan komen en dat men zich hiervoor niet hoeft aan te passen naar de Franse basis, maar trouw blijft aan eigen tradities. Ook bij sterrenrestaurant Gotgan worden er traditionele Koreaanse gerechten geserveerd, zoals Bulgogi (gestoomd vlees), rijstcake en een eigen versie van de bekende bibimbap.


5. Shared dining

Wat vooral interessant is aan de Koreaanse keuken - zowel in de fastservice als in het hoogste niveau - is dat je er door de vele bijgerechten altijd een enorme hoeveelheid aan smaaksensaties kunt verwachten. Gasten blijven daardoor automatisch langer zitten om van hun maaltijd te genieten. Dat zie je terug in de Koreaanse cultuur: op straat en in de horeca is het altijd druk, want Koreanen spenderen veel tijd aan het eetmoment.

Ook het diner is een moment waar uitgebreid de tijd voor wordt genomen en waarbij hoofdzakelijk vlees wordt gegeten. Zo is de Koreaanse barbecue een begrip geworden, waarbij de barbecue zich op het midden van de tafel bevindt. De grof gesneden stukken vlees worden aan tafel in stukken geknipt (ja, met een schaar!) en wederom geserveerd met de bijbehorende banchan. Hierbij is het gebruikelijk om lekker lang te tafelen met vrienden, familie of collega’s. Waar in onze westerse cultuur ‘shared dining’ dus pas sinds kort een trend is, is dit in Zuid-Korea al jaren een vanzelfsprekendheid.



Marco Van Davenhorst
Marco Van Davenhorst
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Ontdek meer over

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken